Na veel onderhandelen staan vandaag de neuzen min of meer dezelfde kant op. Een ruime meerderheid van het Parlement schaarde zich achter het rapport Begroting 2002 van de instellingen van GroenLinks-Europarlementariër Kathalijne Buitenweg.

Vandaag stemde het Europees Parlement over het definitief begrotingsvoorstel van de instellingen van de Europese Unie, zoals het Europees Parlement, het Europese Hof van Justitie en de Raad van Ministers. Op sommige terreinen zag Buitenweg mogelijkheden tot bezuiniging, elders is besloten juist meer geld uit te trekken. Het nieuwsbericht Geld, geld, geld. Keuzes bij de begroting 2002 van 25 oktober, toen het Parlement met de eerste lezing van deze begroting instemde, geeft inzicht in de keuzes die Buitenweg maakt en de prioriteiten die zij stelt. Kritiek heeft Buitenweg op de houding van de Raad van Ministers. Buitenweg: “Bij beloftes van de Raad, ten overstaan van camera's, over hulp aan crisisgebieden, zoals vorig jaar aan de Balkan, wordt niet gezegd dat dit ten koste gaat van andere vredesprojecten. Een uitzondering was onlangs Afghanistan. Toen heeft de Raad gelukkig wel expliciet gemaakt dat het om extra geld ging. Hopelijk is dit het begin van een nieuwe aanpak van de Raad en voelde ze zich niet enkel en alleen gedwongen dit te zeggen omdat het ze expliciet werd gevraagd.” Buitenweg stelt voor om conclusies van belangrijke toppen en beloften van de Raad vergezeld te laten gaan van een financieel plaatje, zodat duidelijk is hoeveel bepaalde besluiten gaan kosten en waar het geld vandaan moet komen.

Een wijziging ten opzichte van oktober is dat de uitgaven van het ‘flexibiliteitinstrument’ zijn ingevuld. Besloten is om eenmalig 170 miljoen te investeren in de herstructurering, afbouw en modernisering van de Spaanse en Portugese vissersvloot, nu een akkoord met Marokko is afgeketst. De Groenen/EVA-fractie,waar GroenLinks deel van uitmaakt, benadrukt dat met name afbouw en herstructurering prioriteit hebben. “Om overbevissing te voorkomen en om de overcapaciteit van de visserijsector in de EU terug te brengen is afbouw en herstructurering belangrijk”, aldus Buitenweg.

Daarnaast is extra geld uitgetrokken voor steun aan de grensregio’s van de Unie, zoals de oostgrens van Duitsland en Oostenrijk, zodat die voorbereid zijn op de uitbreiding. Tenslotte is voor het Europees vluchtelingenfonds volgend jaar 10,9 miljoen Euro extra uitgetrokken. “Dat beschouw ik als mijn persoonlijke overwinning. Ik heb vaak gepleit voor extra budget voor dit fonds.”

De huisvesting van het Europees Parlement in Brussel wordt door Buitenweg ook aangestipt in haar rapport. “Als er één slogan is waar Europese beleidsmakers geen genoeg van kunnen krijgen, dan is het: Europa dichter bij de burger brengen. Ik ben dan ook erg blij dat het Parlement beloofd heeft bij de bouwplannen van het Parlement de belangen van de directe buurtbewoners mee te wegen.” Binnenkort komt hierover een hoorzitting in Brussel waarbij ook over eventueel behoud van een monumentaal stationsgebouw naast het Parlementsgebouw gesproken zal worden.

Drie weken geleden brachten diverse Parlementariërs, op initiatief van Buitenweg, een bezoek aan dit inmiddels gekraakte station. "Het Parlement heeft een voorbeeldfunctie. Ik vind het belangrijk dat wij ons verantwoordelijk voelen voor zaken die een direct gevolg zijn van de bedrijfsvoering van het Parlement. Huisvesting is er daar een van."