Volgens Hoogervorst krijgt elke Nederlander alle zorg die medisch noodzakelijk is. Dat lijkt in de praktijk tegen te vallen: mensen met kanker worden soms niet behandeld. De minister moet daar wat aan doen.

Minister Hoogervorst van VWS beweert in antwoord op Kamervragen van Kees Vendrik dat iedereen in Nederland medisch noodzakelijke zorg krijgt, ook als zij niet verzekerd zijn. In de ogen van GroenLinks hoort bijvoorbeeld het behandelen van een knobbeltje in de borst daar overduidelijk bij. Volgens sommige ziekenhuizen in Rotterdam en Den Haag is dat echter nog niet levensbedreigend genoeg. Zij sturen deze mensen weg, zo konden we zaterdag in het NRC lezen. De minister zal toch echt in actie moeten komen, nu blijkt dat er verschillende ziekenhuizen zijn die deze medische noodzakelijke zorg niet leveren.

Kees Vendrik stelde daarover de volgende vragen:

1. Deelt u de mening dat het behandelen van een knobbeltje in de borst of het begeleiden van een zwangere vrouw die al eens een keizersnede heeft gehad medisch noodzakelijke zorg is?
2. Indien u die mening niet deelt, waarom niet?
3. Indien u die mening wel deelt, hoe beoordeelt u de uitspraken van bestuurders van ziekenhuizen, zoals het Medisch Centrum Haaglanden en het Sint Franciscus Gasthuis in Rotterdam, die zeggen onverzekerden in deze situaties niet te behandelen?
4. Denkt u nog steeds dat iedereen in Nederland -niet alleen Nederlanders- alle medisch noodzakelijke zorg in de zin van de Koppelingswet krijgt, zoals u op mijn eerdere vragen antwoordde (nummer 2050605510)?
5. Bent u nu van plan actie te ondernemen?
6. Bent u bereid deze vragen te beantwoorden te beantwoorden voor 25 januari a.s.?

Kees Vendrik