GroenLinks pleit al jarenlang voor een extra belasting op de PC Hoofttractoren. Het is goed dat daarmee een bescheiden begin wordt gemaakt. Jammer is het wel dat de aanpassingen van de autobelastingen die staatssecretaris de Jager bepleit vooral een hoge symboolwaarde hebben, terwijl ze vanuit milieuoogpunt onvoldoende effectief zijn. Wij snakken, omwille van het milieu, naar veel meer.

Het zijn maatregelen in de marge van de automarkt omdat ze slechts betrekking hebben op maximaal tien procent van de verkochte auto's. Bij de rest verandert er helaas niks. Dat is een gemiste kans voor het bereiken van de klimaatdoelen van het kabinet. GroenLinks stelt voor auto's die meer dan 1 op 20 rijden 30 procent goedkoper te maken en auto's die meer dan 1 op 10 rijden 30 procent duurder te maken, met een glijdende schaal daartussen. Wij hopen dat het ons lukt om tijdens de behandeling van het Belastingplan in het najaar steun te krijgen van andere partijen voor dit voorstel.

Opmerkelijk is vooral dat de vuile leaserijders in de voorstellen van de Jager geheel ongemoeid worden gelaten. Bij de lease-auto's stimuleert de Jager wel de heel kleine en schone modellen, maar laat alle andere auto's ongemoeid. Dat is onbegrijpelijk. GroenLinks stelt hier voor over de hele breedte van de markt een differentiatie aan te brengen in de bijtelleng van plus 30 procent voor de vuilste en minus 30 procent van de schoonste leaeseauto's. Dat zou pas echt zoden aan de dijk zetten.

Wijnand Duyvendak
Kees Vendrik