Woensdag 14 juni besloot het Europees Parlement dat het besluit over het al of niet instellen van een onderzoekscommissie naar Echelon, de bevoegdheid is van de plenaire vergadering. De stemming hierover vindt plaats in de juli zitting 3-7 juli a.s.

Al enkele maanden wordt er gebakkeleid over het instellen van een onderzoekscommissie naar het wereldwijde afluistersysteem van de VS en het Verenigd Koninkrijk. De Groene Fractie stelt voor dat er een enquetecommissie komt met adequate bevoegdheden om bijvoorbeeld na te gaan of er Europese verdragen geschonden zijn. De andere fracties wilden niet verder gaan dan een tijdelijke onderzoekscommissie in te stellen. Over het mandaat voor zo een tijdelijke commissie werd enkele weken geleden overeenstemming bereikt, maar een advies van de juridische dienst constateerde dat het voorgestelde mandaat alleen door een commissie met enquetebevoegdheden gedaan kan worden. De Groene Fractie wil dat hierover een plenair besluit wordt genomen.