Marijke Vos heeft opnieuw opheldering gevraagd over misstanden bij internationale veetransporten. Zij dringt bij de minister aan op concrete actie en strengere controle op denaleving van de regels.

Opnieuw zijn er berichten dat varkens opgestapeld en uitgedroogd bij de Luxemburgse grens zijn onderschept. Regelmatig verschijnen er berichten dat Nederlandse veetransporteurs de belangrijkste overtreders te zijn van dierenwelzijnmaatregelen bij veetransporten blijken te zijn. Zo heeft de Luxemburgse douane vorig jaar 12 overtredingen geconstateerd, alle betroffen Nederlandse transporten. Op deze transporten waren bijna 1700 varkens of schapen te veel aanwezig, wat ernstig lijden heeft veroorzaakt. 173 dieren moesten wegens hun verwondingen worden afgemaakt. Marijke Vos heeft hierover opnieuw vragen gesteld aan de minister. Klik hier voor de vragen.

GroenLinks heeft al eerder kamervragen gesteld over ernstige misstanden bij veetransporten. Helaas sluit de minister er zijn ogen voor. Hij probeert het, in antwoord op vragen van GroenLinks Kamerlid Marijke Vos, af te doen als een klein verschil tussen de Luxemburgse en Nederlandse wet. Volgens hem is er niet meer aan de hand dan dat vrachtwagens in Luxemburg nu eenmaal minder mogen wegen dan in Nederland.

1 Algemeen Dagblad, 26 juni 2001.

2 Zie Aanhangsel Handelingen nr. 1075 Vergaderjaar 2000-2001.