GroenLinks vraagt minister Hirsch Ballin van Justitie en staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken om gemeenten duidelijk te maken dat bewindvoerders rechtsgeldig kunnen optreden namens hun cliënten. Nog steeds weigeren gemeentelijke sociale diensten om aanvragen voor sociale uitkeringen in behandeling te nemen als bewindvoerders niet beschikken over een machtiging van de onder bewind gestelde cliënten.

Begin 2006 stelde GroenLinks ook al vragen aan het kabinet over deze problemen. Wie onder bewind gesteld is wordt geacht niet voor zijn of haar eigen belangen op te kunnen komen. Bewindvoerders moeten er dan voor zorgen dat de belangen van hun cliënten optimaal behartigd worden. Bewindvoerders kunnen dus ook namens hun cliënten een sociale uitkering aanvragen. Sommige sociale diensten weigeren echter deze aanvragen in behandeling te nemen, waardoor de vaak schrijnende financiële situatie van onder bewind gestelden alleen maar verergerd. GroenLinks wil dat gemeenten snel tot de orde worden geroepen en bewindvoerders erkennen in hun werkzaamheden.

Schriftelijke vragen van het lid Van Gent (GroenLinks) aan de minister van Justitie en de staatssecretaris van Sociale Zaken over problemen bij bewindvoering, in vervolg op eerder gestelde vragen

1. Herinnert u zich de beantwoording van mijn eerdere vragen, waarin u stelde dat bewindvoerders ook zonder machtiging bij gemeentelijke sociale diensten voor rechthebbenden een (bijzondere) bijstandsuitkering kunnen aanvragen?
  2. Is de door u toegezegde publieksbrochure Curatele, bewind en mentorschap inmiddels verschenen en hebt u de door bewindvoerders ondervonden problemen met weigerachtige sociale diensten onder de aandacht gebracht van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten? Zo ja, wat zijn hiervan de uitkomsten geweest?
  3. Hoeveel sociale diensten hebben sinds de beantwoording van mijn eerdere vragen aanvragen van bewindvoerders geweigerd? Welke maatregelen neemt u om te garanderen dat elke sociale dienst aanvragen van bewindvoerders onverkort in behandeling neemt?