Bloeddonoren moeten voortaan zelf hun reiskosten betalen. GroenLinks vindt dat onbegrijpelijk. Burgers moeten niet worden gestraft maar worden aangemoedigd om iets te doen voor hun medemens.

De Nederlandse Bloedbank Sanquin wil stoppen met het vergoeden van de reiskosten van bloeddonoren. Sanquin beweert dat het geven van een reiskostenvergoeding aan bloeddonoren is verboden. Volgens GroenLinks klopt dat niet. Het lijkt erop dat Sanquin de vrijwillige bloeddonoren voor de gek houdt.

In de wet inzake bloedvoorziening staat dat het geven van een onkostenvergoeding is toegestaan. Sanquin heeft daar meer dan genoeg geld voor. Jaarlijks houden zij ongeveer 17 miljoen euro over. In 2004 beschikte Sanquin over maar liefst 85 miljoen euro eigen kapitaal. Aangezien Sanquin geen winst mag behalen, vraagt GroenLinks zich af wat Sanquin met al dat geld wil doen. Ze zouden een deel van dat geld moeten gebruiken voor de reiskostenvergoeding van vrijwillige donoren.

Het is van groot publiek belang dat meer mensen bloeddonor worden. Het stoppen van de reiskostenvergoeding gaat daar zeker geen positieve bijdrage aan leveren. GroenLinks wil daarom dat de minister hiertegen in actie komt.

GroenLinks wil daarnaast opheldering over de relatie tussen Sanguin en de bedrijven Euroclone BV te Amsterdam en CAF-DCF in Brussel. De stichting Sanquin is voor 100% eigenaar van Euroclone en voor 66% mede-eigenaar van CAF-DCF. Die commerciële activiteiten staan op gespannen voet met de publieke functie van Sanguin.

Evelien Tonkens stelde daarover de volgende schriftelijke vragen aan minister Hoogervorst:

1. Bent u bekend met het voornemen van Sanquin om de bestaande regeling voor reiskostenvergoeding voor bloeddonoren af te schaffen?

2. Is het bij u bekend dat Sanguin zich daarbij beroept op een wettelijk verbod op vormen van betaling bij het vrijwillig doneren van bloed?

3. Deelt u de mening dat de wet juist wel de mogelijkheid biedt om onkosten te vergoeden? Immers, artikel 4 van de Wibv stelt dat in redelijkheid gemaakte kosten vergoed mogen worden.

4. Kunt u aangeven wat de bestuurlijke verhouding is tussen VWS en Sanquin?

5. Biedt deze bestuurlijke verhouding u de mogelijkheid de reiskostenvergoeding voor bloeddonoren af te dwingen? Zo ja, wilt u dat doen? Zo nee, wilt u dan alsnog met Sanquin in gesprek gaan hierover?

6. Deelt u de mening dat het van groot belang is dat mensen vrijwillig bloed blijven geven, en dat Sanquin over voldoende middelen (84 miljoen euro kapitaal) beschikt om een onkostenvergoeding te blijven betalen?

7. Kunt u aangeven wat de relatie is tussen Sanquin en Euroclone BV te Amsterdam en CAF-DCF Brussel?

8. Kunt u garanderen dat de publieke activiteiten en commerciële activiteiten en de bijbehorende geldstromen van Sanquin volledig gescheiden zijn? Zo nee, waarom niet? Wat gaat u doen om dat te bewerkstelligen?

Evelien Tonkens