Al meer dan vijf maanden wacht Nederland op een nieuwe regering. De klimaatcrisis, de wooncrisis en de toenemende sociale ongelijkheid schreeuwen om antwoorden. Maar vandaag blijkt dat VVD en CDA weigeren om inhoudelijke gesprekken te starten met GroenLinks en de PvdA over oplossingen die Nederland verder helpen.

Wat een blamage.

De verschillen tussen onze partijen zijn groot. En of we er met elkaar uit zouden komen is maar zeer de vraag. Maar juist daarom ga je met elkaar aan tafel. Om te kijken of de verschillen overbrugbaar zijn. Maar de weigerpolitici van rechts proberen niet eens een inhoudelijk gesprek te starten.

Nederland staat bekend om het poldermodel. Om de traditie van politieke compromissen. We zijn het land waarin jarenlang verschillende politieke partijen, elk vanuit hun eigen idealen, met elkaar het gesprek zijn aangaan om overeenstemming te zoeken. 'In het landsbelang,' werd er dan vaak gezegd.

Die democratische traditie heeft vandaag een klap gekregen.

Als rechtse partijen op voorhand alle linkse partijen uitsluiten, dan wordt de vorming van een daadkrachtige regering heel moeilijk. Dan blijft het aanmodderen met de aanpak van de klimaatcrisis, de bestrijding van armoede en herstel van de publieke sector en de verzorgingsstaat. Dat is een slechte zaak voor Nederland.

Verandering is een zaak van de lange adem. Daarom zetten wij onze samenwerking met de PvdA voort. Daarom blijven wij streven naar het verbinden van alle progressieve en linkse krachten van ons land. Is het niet vanuit de coalitie, dan is het vanuit de oppositie.

Deze tijd vraagt om partijen die zien dat de groeiende ongelijkheid en ecologische crisis verbonden zijn. Dat ze beide het resultaat zijn van een economisch systeem dat z’n langste tijd heeft gehad. Deze tijd vraagt om een krachtig groen en links geluid. En hoe meer mensen zich bij ons aansluiten, hoe sterker wij dat geluid kunnen laten horen. Doe je mee?

Afbeelding van 2 mensen op het GroenLinks congres in 2019

SLUIT JE AAN BIJ ONZE BEWEGING

Wij weten dat het kan: een eerlijk, groen en zorgzaam Nederland.

En om dit te bereiken hebben we jou nodig!