GroenLinks in het Europees Parlement betreurt het feit dat de VPRO besloten heeft de uitzendingen van 'Brusselse Kermis' stop te zetten in het nieuwe jaar. Een veelgehoorde klacht over Europa is dat de burger nauwelijks weet wat er zich afspeelt in het Europees Parlement en wat de gemiddelde burger nou werkelijk heeft aan de besluiten. De in het Europees Parlement genomen besluiten hebben soms veel meer impact op het dagelijkse leven dan mensen zich (willen) realiseren.

De VPRO wilde hier verandering in brengen door in oktober te beginnen met 'Brusselse Kermis', een wekelijks programma van een half uur, uit te zenden. Het was de eerste keer dat een Nederlandse omroep een poging deed om het abstracte idee Europa op TV een gezicht te geven. Elke week stond een Europees voorstel centraal met zijn of haar 'bedenker', werd er een blik gegund in hoe het besluitvormingsproces in zijn werk gaat en wat de consequenties zijn voor Europese burgers.

In een gezamenlijke brief hebben 14 Nederlandse europarlementariërs hun spijt betuigd aan de programmaleiding van de VPRO om 'Brusselse Kermis' van de buis te halen.

Het is overigens niet zo dat de VPRO besloten heeft in het geheel geen aandacht meer te besteden aan Europese politiek. In het nieuwe programma 'Wereldgasten' dat zondag zijn première beleeft is de fractieleider van de groene fractie in het Europees parlement Dany Cohn-Bendit drie uur te gast. Het boegbeeld van de mei-revolutie van 1968 en Europeaan in hart en nieren vertoont zijn favoriete beeldfragmenten en wordt geïnterviewd door Nelleke Noordervliet.

Hieronder een weergave van de geschreven brief met de ondertekenaars:

Aan: de heer P. Schrurs, directeur VPRO
1200 JC Hilversum

Brussel, 14 december 2005

Geachte heer Schrurs,

Sinds oktober zendt de VPRO het programma 'Brusselse Kermis' uit, het eerste programma op de Nederlandse televisie dat gewijd is aan Europese politiek. Een initiatief dat wij zeer waarderen, aangezien veel burgers te kennen geven niet goed te weten wat die Europese politiek inhoudt.

Zeer tot onze spijt hebben wij dan ook vernomen dat het programma al na acht afleveringen van het scherm verdwijnt. Wij achten het namelijk van groot belang dat burgers goed geïnformeerd worden over de politieke discussies die in Brussel gevoerd worden. We zijn heel erg benieuwd wat hiervoor voor u de overwegingen zijn geweest.

Hopelijk kunt u 'Brusselse Kermis' nog wat langer de tijd geven om een groter publiek aan zich te binden. Wij zouden hierover graag het gesprek met u aangaan.

In afwachting van uw reactie,

Hoogachtend,

Max van den Berg, europarlementariër PvdA