De Nederlandse regering, momenteel voorzitter van de EU, zal zich ervoor inzetten dat de Raad van Ministers vaker in het openbaar vergadert over wetgeving. Die toezegging ontlokte GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg, met steun van Tweede-Kamerlid Wijnand Duyvendak, aan staatssecretaris Atzo Nicolaï.

Tijdens het debat over de ‘Staat van de Europese Unie’ in de Tweede Kamer, waarbij ook de voorzitters van de Nederlandse delegaties in het Europees Parlement spreekrecht hebben, stelde Buitenweg voor om de bepaling in de Europese Grondwet die de Raad van Ministers verplicht om in het openbaar te debatteren en stemmen over Europese wetten (artikel I-50, lid 2), vervroegd in werking te stellen.

Nu achter gesloten deuren
Op dit moment behandelt de Raad van Ministers, in tegenstelling tot het europarlement, vrijwel alle wetgeving achter gesloten deuren. Slechts in uitzonderlijke gevallen kunnen pers en publiek via camera’s de Raadszittingen volgen. “Deze achterkamertjespolitiek is volstrekt ondemocratisch”, aldus Buitenweg.

Gooi de luiken open
Eind oktober ondertekenden de regeringen van alle lidstaten de Europese Grondwet. “Zij onderschrijven hiermee het principe dat wetten in het openbaar gemaakt moeten worden. Er is geen reden om te wachten met het opengooien van de luiken tot de Grondwet van kracht wordt.” De Europese Grondwet treedt op z’n vroegst per 1 november 2006 in werking.

Nicolaï doet belofte
Nicolaï, staatssecretaris van Europese Zakenm, kwam Buitenweg en de Kamer tegemoet door te beloven dat hij nog tijdens het Nederlands EU-voorzitterschap – dat eindigt op 31 december - het initiatief zal nemen om “vooruit te lopen” op de openbaarheidsbepaling in de Europese Grondwet. GroenLinks zal de Nederlandse regering bij de komende Europa-overleggen in de Tweede Kamer herinneren aan deze inspanningsverplichting.

Link:
- bijdrage van Kathalijne Buitenweg tijdens de 'Staat van de Unie', woensdag 10 november 2004