Europese regels laten toe dat homo's en gehandicapten nog steeds gediscrimineerd worden bij bijvoorbeeld een lening of een huurcontract. Maar discriminatie op grond van huidskleur is wel verboden. Volgens Kathalijne Buitenweg (GroenLinks) is dat onderscheid verkeerd. Daarom schreef ze zelf een nieuwe anti-discriminatierichtlijn.

Het document werd door Eurocommissaris Wallström van Communicatie op 14 november in ontvangst genomen. Met een kant-en-klaar voorstel wil Buitenweg de Europese Commissie bewegen om het komende jaar maatregelen te nemen tegen de ongelijke behandeling van Europeanen.

Ongelijke behandeling
In Europese wetgeving wordt ongelijke behandeling op basis van ras of etnische achtergrond verboden op allerlei gebieden . Maar niet als het gaat om religie of overtuiging, handicap, leeftijd, seksuele gerichtheid. Zo’n verbod is alleen van toepassing op het gebied van arbeid en beroep. Discriminatie is dus nog mogelijk op vele andere gebieden als sociale zekerheid, gezondheidszorg, onderwijs en toegang tot goederen en diensten.

Anti-discriminatiewet in Nederland
Volgens Buitenweg is een aanpassing van de anti-discriminatiewetgeving noodzakelijk om iedereen in Europa te beschermen tegen ongelijke behandeling. In Nederland bestaat een soortgelijke wetgeving al, maar in veel andere Europese landen, zoals Polen, niet. Toch is het voor Nederland ook belangrijk dat de wet aangepast wordt. Zo kan de Europese Commissie ingrijpen wanneer er in ons land discriminatie plaatsvindt en de Nederlandse overheid hier niets aan doet.

Aanpassing voor 2007?
Eurocommissaris Frattini van Justitie zei afgelopen januari dat hij de wetgeving wel wil aanpassen, maar dat de Commissie geen nieuw wetsvoorstel doet omdat het toch niet de vereiste unamiteit zou halen in de Raad van Ministers. Buitenweg vindt deze redenatie onjuist: "Maakt de Commissie voortaan alleen maar voorstellen als de Raad al akkoord is? Rare volgorde. Laten we bovendien gebruik maken van de toegenomen openbaarheid bij de Raad van Ministers. Laat lidstaten er maar voor uitkomen dat ze gelijke behandeling blokkeren. Laat er maar een grensoverschrijdend publiek debat over ontstaan".

In 2000 heeft Buitenweg als rapporteur in het Europees Parlement aan de wieg gestaan van de richtlijn tegen rassendiscriminatie. Deze richtlijn is destijds aangenomen.

-------------

Inbreng van Kathalijne Buitenweg (GroenLinks) bij de discussie over het werkprogramma van de Europese Commissie voor 2007

Straatsburg, 14 november 2006

Voorzitter, Herinnert u zich nog de spannende plenaire debatten bij de installatie van deze Commissie? Tijdens zijn speech waarin voorzitter Barroso het vertrouwen van dit huis voor zijn ploeg vroeg, refereerde hij aan de veelbesproken kandidatuur van de heer Buttiglione. Hij zei: "however, one good thing will have come out of this unfortunate incident: it has highlighted the importance we attach to decisive political action by the European Union in the fight against all forms of discrimination. For this Commission civil rights and an antidiscrimination approach will be top priorities." Een "Group of Commissioners" zou zich toeleggen op coherente actie tegen discriminatie. Graag hoor ik hoe vaak deze club vergadert, wat er dan op de agenda staat en welke concrete actie ondernomen is. Waarom is een voor de hand liggend besluit nog steeds niet genomen? Waarom heeft u geen voorstel gedaan om het toepassingsgebied van de richtlijn voor gelijke behandeling ongeacht seksuele geaardheid, godsdienst of overtuiging, leeftijd of handicap op te trekken naar het niveau van de zogenoemde rassenrichtlijn. De laatste dekt niet alleen de arbeidsmarkt, maar ook het aanbieden van goederen en diensten. De eerste is veel beperkter.

Voorzitter, kunt u mij uitleggen waarom volgens Europese richtlijnen een zwarte heteroseksuele man niet gediscrimineerd mag worden bij het aanvragen van een lening bij een bank of het huren van een huis, maar een homoseksuele man de facto wél? Commissaris Frattini heeft op 16 januari gezegd dat hij die aanpassing wel zou willen, maar dat de Commissie het toch niet voorstelt omdat het de vereiste unanimiteit niet zou halen in de Raad van Ministers.

Voorzitter, dat is geen leiderschap. Gaat de Commissie voortaan alleen maar voorstellen maken als de Raad al akkoord is? Rare volgorde. Laten we bovendien gebruik maken van de toegenomen openbaarheid bij de Raad van Ministers. Laat lidstaten er maar voor uitkomen dat ze gelijke behandeling blokkeren. Laat er maar een grensoverschrijdend publiek debat over ontstaan. Ik ben benieuwd of Commissaris Wallström ook niet vindt dat Europa dan dichter bij de burger komt!

2007 is het jaar van de gelijke kansen. Het lijkt me dat we dus geen tijd hebben te verliezen. Om het leven voor u makkelijker te maken, Commissaris Frattini, heb ik alvast een voorstel voor een nieuwe richtlijn op papier gezet. Er zijn geen excuses meer. Aan u de taak om de mooie woorden van Commissievoorzitter Barroso waar te maken.