CDA doet aan selectief winkelen rond verkeerskwesties

Het CDA doet aan selectief winkelen bij het bepalen welke verkeerskwesties controversieel zijn. Dat zegt GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent vandaag in aanloop naar het spoeddebat over de kilometerheffing in de Tweede Kamer.

“Minister Eurlings krijgt alle steun om omstreden wegbesluiten door te drukken, maar bij de kilometerheffing trapt het CDA ineens vol op de rem. Kennelijk bewees het CDA de afgelopen drie jaar slechts lippendiensten aan de kilometerheffing. Hun steun lijkt nu te verdampen”, zegt van Gent.

Gisteren gaf het CDA aan dat het woord kilometerheffing voorlopig niet meer tegen te willen komen. Ook stuurde demissionair minister Eurlings (verkeer) een brief aan de Tweede Kamer waarin hij duidelijk maakt dat hij stopt met voorbereidingen.

GroenLinks is bang dat de overheid schadeclaims krijgt als de voorbereidingen rond de kilometerheffing stopgezet worden. Veel bedrijven hebben al fors geïnvesteerd. Van Gent: “Alleen al voor de beprijzen van het vrachtverkeer, net zoals in Duitsland, hebben we die techniek nodig”. GroenLinks vindt ook dat geplande experimenten gewoon moeten doorgaan.

GroenLinks wijst erop dat met de kilometerheffing minstens 7 miljard euro minder uitgegeven hoeft te worden om dezelfde resultaten voor de bereikbaarheid van steden te halen, als met extra asfalt. Ook het CPB brak recent nog een lans voor de spitsheffing als volwaardig alternatief voor asfalt. “In tijden van grote bezuinigingen, is het onverantwoord het verkeer niet te beprijzen”, aldus Van Gent.