Ondanks verwoede pogingen tot obstructie door de christen-democratische fractie heeft het Europees Parlement een rapport aangenomen over vrijheid van meningsuiting en informatie in de Europese Unie. GroenLinks europarlementariër Joost Lagendijk is verheugd over dit resultaat, maar betreurt dat het CDA zich als handlanger van Berlusconi heeft laten gebruiken.

Tegengaan van mediaconcentratie
Het betreft een initiatieftekst van het Europees Parlement over de risico's van schending in de EU en met name in Italië van de vrijheid van meningsuiting en informatie. Het Parlement vindt dat de Europese Unie een rol heeft waar het gaat om de onafhankelijkheid van de media in de lidstaten en het tegengaan van een te sterke concentratie van media in de handen van een kleine groep magnaten. Het Parlement vraagt de Commissie daarom om voorstellen te doen voor duidelijke regelgeving op dit gebied.

Berlusconi
In het rapport wordt o.a. gewezen op de buitensporige concentratie van politieke en mediamacht bij de Italiaanse premier Berlusconi - de oprichter van Forza Italia. Verder wijst het rapport op de druk die de Spaanse regering daags na de aanslagen van 11 maart in Madrid uitoefende op de publieke zender TVE om feiten over de verantwoordelijken voor die aanslagen niet naar buiten te brengen.

Pogingen om de totstandkoming te verhinderen
Gedurende het gehele proces dat leidde tot de aanname van dit rapport heeft de Europese Volkspartij (EVP), de christen-democratische fractie in het parlement, consequent gepoogd om de totstandkoming ervan te verhinderen. Van de EVP zijn zowel het Nederlandse CDA als de Spaanse Partido Popular en het Italiaanse Forza Italia lid. Door eerst te stemmen voor uitstel van de behandeling van het rapport door het parlement en, toen dit niet lukte, niet mee te doen aan de stemming over de uiteindelijke tekst heeft het CDA willens en wetens gepoogd om Berlusconi de hand boven het hoofd te houden.

Nederland onder de loep genomen
Lagendijk: "Ik ben erg verbaasd over het gedrag van het CDA. Dit rapport is geen politiek oordeel over het gedrag van hun partijgenoot Berlusconi, het gaat over een belangrijk probleem dat voor heel Europa speelt. Ook Nederland wordt onder de loep genomen: bij ons hebben de drie belangrijkste mediaconcerns ten minste 85% van de markt in handen. Maar in plaats van mee te doen aan een constructief debat hierover heeft het CDA zich laten reduceren tot voetvolk van Berlusconi".