In een analyse van de verkiezingsprogramma’s “Keuzes voor energie en milieu” laat CE zien dat GroenLinks de CO2-emissies het meeste terugdringt en de VVD het minste. Het terugdringen van CO2-emissies levert een belangrijke bijdrage aan de welvaart. Deze analyse is een belangrijke aanvulling op het CPB-document “Keuzes in kaart” waar het milieubeleid en de gevolgen voor de toekomstige welvaart buiten beschouwing zijn gebleven.

‘Hoe meer de emissies worden terug gedrongen, hoe beter voor de welvaart. De voornemens van GroenLinks scoren hier het best op, die van de VVD het minst.’ Aldus het gerenommeerde onderzoeks- en adviesbureau CE. GroenLinks is blij met deze conclusie. Het is goed dat het milieubeleid van de politieke partijen eindelijk objectief is beoordeeld door onafhankelijk milieuexperts. GroenLinks beschouwt de analyse van CE als een bevestiging van de uitkomsten van onze eigen ‘groene doorrekening’. Daaruit bleek dat alleen bij GroenLinks de uitstoot van CO2 de komende jaren daalt.

Op 13 november heeft het Milieu- en Natuurplanbureau een document afgeleverd dat de naam “doorrekening” van de verkiezingsprogramma’s niet waard was, aangezien “man en paard” niet werden genoemd. Partijen kwamen met de schrik vrij. Dat was zeer teleurstellend aangezien in de recent gepubliceerde CPB-analyse van de verkiezingsprogramma’s de keuzes voor energie en milieu buiten beschouwing zijn gelaten. Het CPB stelt zelf: “dat haar doorrekening daardoor een beperkt beeld geeft van de partij politieke keuzes “omdat niet over de effecten op het milieu kan worden gerapporteerd, komt de schaduwzijde van dergelijke maatregelen wel, maar de zonzijde niet expliciet naar voren.” GroenLinks is blij dat CE een analyse van de verkiezingsprogramma’s heeft gemaakt waar in deze omissie wordt voorzien en waarbij wel duidelijk wordt hoe partijen op het gebied van milieu en energie scoren.

Recent heeft de commissie Stern uitgerekend hoe groot de kosten zijn als de emissies van CO2 niet worden teruggedrongen. De (toekomstige) welvaart van de wereld komt in gevaar als niet wordt ingegrepen. Deze belangwekkende studie was een advies aan de Engelse regering. De studie laat zien dat het terugdringen van emissies goed is voor de welvaart.

De heldere conclusie van het CE is dat GroenLinks de emissies het meest terugdringt en de VVD het minste. Het ambitieuze GroenLinks milieubeleid is goed voor de welvaart, waar de VVD deze in gevaar brengt. Daarnaast heeft CE gekeken in hoeverre partijen hun ambities kunnen realiseren en hoe kosteneffectief de gekozen maatregelen zijn. Op het gebied van energiebesparing halen alleen GroenLinks en de SP de doelstelling van jaarlijks 2% energiebesparing. Het meest kosteneffectief op het terrein van mobiliteit zijn GroenLinks, D66 en ChristenUnie. Het meest kosteneffectief om duurzame energie te bevorderen zijn vooral GroenLinks en in mindere mate PvdA. De VVD heeft, zo constateert CE, weinig voorstellen voor het milieubeleid en introduceert nieuwe knelpunten, te weten radioactief afval en verslechterde luchtkwaliteit. Een gezonde economie is bij deze partij zeker niet in goede handen.

Wijnand Duyvendak