Dinsdagmorgen 27 januari, zaal A002, in het Europees Parlement in Brussel. 45 leden van de Vaste Commissie Buitenlandse Zaken en Rechten van de Mens stemmen over de inzet van de Europese Unie bij de 60ste vergadering van de Commissie voor de Rechten van de Mens van de Verenigde Naties, later dit jaar in Genève.

Op de agenda van de VN staat een voorstel van de progressieve Braziliaanse regering om homorechten tot het reguliere mensenrechtenwerk te rekenen. Het Vaticaan en de islamitische landen willen het voorstel torpederen, dus alle hens aan dek.

GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg had enkele weken eerder gepleit voor Europese steun aan het Braziliaanse initiatief. In zaal A002 ligt nu een tekst voor met een gelijkluidend voorstel van mijn hand. De christen-democraten willen het voorstel schrappen. De volslanke Duitse voorzitter Elmar Brok, zelf christen-democraat, telt de opgestoken handen en concludeert dat er niks geschrapt wordt. Een kiene Engelse Labour-afgevaardigde, Michael Cashman - hij speelde ooit de eerste gay rol in Eastenders - roept ‘check!’. Dan moet de stemming over, ditmaal met de elektronische stemmachine: 16 vóór en 28 tegen. Dat betekent dat ook één of meer christen-democraten tegen schrapping van het GroenLinks-voorstel hebben gestemd. Heeft het korte gesprekje dat ik voor de vergadering had met CDA’er Arie Oostlander toch zijn nut gehad. Al in 1994 hielp hij de Duitse Groene Claudia Roth aan een meerderheid voor haar actieprogramma voor homorechten in de Europese Unie. Sinds die tijd is het Europees Parlement gewend geraakt aan meerderheden voor de verdediging van de homorechten. In 2000 kwam de richtlijn tegen discriminatie in werk en beroep tot stand. Joost Lagendijk, delegatieleider van GroenLinks in het EP, bracht als lid van de Buitenlandcommissie iedere keer opnieuw amendementen in op rapporten ter beoordeling van de nieuwe EU-landen. In Roemenië, Litouwen, Hongarije en Cyprus werden er al verbeteringen voor homo’s doorgevoerd.

Na de stemming verlaat ik zaal A002 en loop op de gang een Aids-lobbyist tegen het lijf. Of Alexander de Roo, een andere GroenLinks-europarlementariër voor wie ik werk, in de commissie Milieu en volksgezondheid verhinderen kan dat er foute dingen gebeuren met de steun aan aidsgroepen. Dat zoeken we even op.

Hein Verkerk, voorlichter van de GroenLinks-delegatie in het Europees Parlement, kandidaat bij de Europese verkiezingen