Volledige tekst van de schriftelijke vraag aan de Europese Commissie van GroenLinks Europarlementariër Theo Bouwman:

Uit het nog niet gepubliceerde rapport van OLAF over de vlasfraude in Spanje, Portugal en België, komt duidelijk naar voren dat er op grote schaal en wijdvertakt fraude is gepleegd met Europese subsidiegelden bedoeld voor vlasteelt en vlasverwerking. En dat zich dat al gedurende jaren afspeelde, en ook bekend was sinds de branden in de zomer van 1999 in vlasopslagplaatsen.

Aangezien het rapport nog niet openbaar is wil ik zonder op de details in te gaan nu toch al verwij zen naar hetgeen de voormalige Spaanse minister van landbouw Mevrouw de Palacio in antwoord op vragen van verscheidene leden van het Europees parlement waaronder vragensteller opmerkte tijdens de hearings in september 1999.

"I would like to clarify one thing: growing flax in Spain is not an abuse. Growing flax in Spain is legal and is carried out by thousands of Spanish farmers in accordance with Community regulations. Having said this, I was not aware of particular cases of fraud in the flax sector."

En; "Ladies and gentlemen, all of us – and myself in particular – have a clear obligation to Mr Prodi: if a situation emerges similar to the one experienced by the outgoing Commission, we will resign. If I found myself in a similar situation, of course I would resign. I say it clearly: of course I would resign."

1. Is de Voorzitter van de Commissie met mij van mening dat de in het OLAF rapport geconstateerde grootschalige fraude al bekend was vóór september 1999 ?

2. Is de Voorzitter bereid op basis van de omvang van de fraude en het tijdstip waarop deze bekend was te onderzoeken of de ´ duidelijke verplichting ten opzichte van MR .Prodi `, die mevrouw de Palacio met haar ambtaanvaarding is aangegaan, nog wel wordt nageleefd. ?

3. Indien zulks niet het geval is kan de Voorzitter van de Commissie mij dan meedelen welke stappen hij gaat ondernemen?

Links: - Verslag v/d hoorzittingen v/d kandidaat Commissarissen in september 1999

- Groenlinks eist duidelijkheid in vlasfraudezaak.