Conclusie Green Port Campaign Conferentie 2001

Brussel, Europees Parlement

10 en 11 mei 2001

a) Samenvatting eisen Europees Parlement n.a.v. Groenboek Havens (resolutie)

· verzoekt de Europese Commissie om een studie naar organisatie en financiering van havens ('transparantie-studie')

· verzoekt om een richtlijn voor zeehavens conform de spoorrichtlijn 91/44/EEG (liberalisering, scheiding beheer-operaties, etc)

· verzoekt om controle op en gelijke toepassing van steunverlening en concurrentieomstandigheden voor havens

· onderscheid overheidsfinanciering naar openbaar en commercieel alsmede haveninfrastructuur en havensuperstructuur (de laatste zou uitgesloten moeten worden van financiering door overheid)

· meent dat een richtlijn voor organisatiestructuur en toegang tot de markt voor havendiensten niet nodig is (mits nieuwe havenbedrijven vrij gevestigd mogen worden)

· verzoekt de Commissie controle uit te oefenen op de marktpositie van en steunverlening aan maritieme (nautische) diensten en indien nodig met een richtlijn te komen om de toegang tot die markt te openen

· wenst een Europees havenbeleid (marktwerking, liberalisering, transparantie) binnen de grenzen van de subsidiariteit

b) Samenvatting eisen Green Port Campaign in Hamburg 2000

Politieke initiatieven:

· aktieve ondersteuning van de 'transparantiestudie' door de EU Commissie naar financiële stromen in alle havens

· ontwikkelen van raamovereenkomsten tussen havens om alle interne en externe kosten van havens aan de gebruikers (reders e.a.) toe te rekenen d.w.z. de bijdragen te verhogen

· verbeteren van betrouwbaarheid van schepen en 'uitbuiten' van bemanningen door verscherpte havenstaat-controle

· invoering van milieu-management systemen en uitwisseling middels havennetwerken van milieu informatie

Ekonomische eisen:

· in- en externe kosten moeten volledig aan gebruikers worden toegerekend

· afspraken tussen havens in NW range die overcapaciteit en unfaire concurrentie voorkomt

Sociale eisen:

· liberalisering slechts indien aan sociale, milieu en veiligheidsnormen wordt voldaan

· handhaving van arbeidspools in de haven

· nieuwe havenbedrijven moeten bestaande haven-arbeidsovereenkomsten en sociale wetgeving respecteren

· de ontwikkeling van een gemeenschappelijk sociaal kader voor havens is een taak van vakorganisatie, ondernemingsraden of ruimer, sociale partners

Milieu-eisen:

· milieu-wetgeving geldt natuurlijk ook voor havens (milieu-effect rapportages, Habitat- en vogelrichtlijnen, etc)

· IMO standaarden als minimum ondersteunen

· ontwikkeling van een memorandum of undestanding m.b.t. milieu-vriendelijke operaties in de haven (b.v. Green Award)

· richtlijn voor havenontvangst-installaties

· wetgeving voor scheeps-emmissies

· initiatief voor geluidsbeperking

· versterking van havenstaat-controle, uitbanning van enkelwandige olie-tankers, etc

· initiatieven om te komen tot milieu-management systemen (EMAS, ISO 14001 en deelname in Eco 2 netwerk

c) Samenvatting 'groene strategie' voor havens (Agalev 2001)

· hogere transportprijzen

· duurzame ontwikkeling van de hele regio

· taak- en volumeafspraken

· opbouw afspraken in stappen en niveaus

· regeling havenfinanciering en gebruikerstarieven

· richtlijnen ecologische en sociale randvoorwaarden

d) samenvatting ontwikkelingen op EU-maritiem gebied (wetgeving, etc)

· wetgeving n.a.v. ramp met de Erica olietanker

· wetgeving opname zee- en binnenhavens in Trans Europese Netwerken (TEN)

· wetgeving scheepsafval en havenontvangst-installaties

· Havenpakket met richtlijn openstelling van markt in havens voor havendiensten

· Vooruitgang van 'internalisering van externe kosten in transport' zeer mager

CONCLUSIES: · Het nieuwe havenpakket van de Europese Commissie is zeer slecht gevallen in de Transportcommissie van het Parlement, want:

· het levert een zeer onvolwaardige 'transparantie-studie' van havenstructuren, havenorganisatie, kosten, financiering en steunverlening én

· het voorstel behelst een richtlijn voor openstelling van de markt voor alle havendiensten en daar had het Parlement niet om gevraagd

· hooguit acceptabel voor sommige politieke partijen is de liberalisering van nautische havendiensten (voor loodsen kunnen de Groenen zich nog afvragen of dat wenselijk is gezien de veiligheidsaspekten) · Voorts levert het havenpakket geen enkel aangrijpingspunt om te komen tot enig Europees havenbeleid, gericht op afstemming van de bouw van infrastruktuur en mondiale goederenstromen, eventueel binnen de grenzen van subsidiariteit (d.w.z. beslissingsbevoegdheid voor individuele lidstaten)

· Het initiatief-rapport van het Parlement over 'internalisering van externe kosten van het transport' van Costa (liberalen) is zwaar uitgekleed door met name christen-democraten en conservatieven; het wachten is nu op het telkens vertraagde Witboek voor Gemeenschappelijk Transport Beleid dat elk ogenblik kan verschijnen; verwachting: verdere verwatering!

· Havens in een europese regio zullen dus zelf bi- of trilateraal afspraken moeten maken over beprijzing, criteria voor gronduitgifte

· Milieuwetgeving wordt momenteel uitgebreid met wetgeving over geluid en strategische (milieu)impact assessments

· Er komt een herziening van de TEN richtsnoeren aan · De wetgeving over afgifte van scheepsafval aan havenontvangstinstallaties, inclusief volgsystemen is afgerond

· Het Erica-pakket betekent dat de havenstaat-controle wordt verscherpt, alsook de controle op classificatie maatschappijen; verder worden enkelwandige olietankers langzaam uitgebannen, er komt een schadefonds (COPE) en een monitoring systeem voor schepen

Kortom: het grootste gedeelte van het eisenpakket van de Groenen ligt nog onverkort op tafel (transportprijzen omhoog, taak- en volume afspraken, havenfinanciering, duurzame ruimtelijke planning, etc). Daarnaast is het goed om vast te stellen dat de wensen van het Europees Parlement m.b.t. zeehaven beleid (liberalisering, kostenverlaging en efficiency verbetering) deels ver weg liggen van eisen van de Groenen m.b.t. planning van investeringen, grenzen aan de groei, sociale en milieu condities.

Theo Bouwman (Europarlement - Groenen)