Bureau de Helling, de denktank van GroenLinks, ontwikkelde een radicaal andere en duurzame kijk op mobiliteit, met minder kilometers en een betere bereikbaarheid. Op maandag 17 juni presenteert GroenLinks deze visie tijdens het symposium ‘#Connected - Nederland gezond en bereikbaar'.

#Connected presenteert het nieuwe, gezonde en bereikbare Nederland en ontmaskert elf mobiliteitsmythes. Openbaar vervoer is niet altijd de meeste milieuvriendelijke optie. Als we bovendien uitgaan van bereikbaarheid in plaats van mobiliteit, blijkt dat reizen lang niet altijd nodig is: zoals Het Nieuwe Werken. Als we onze steden anders inrichten, met fietssnelwegen en scholen en winkels, zijn we sneller waar we moeten zijn, op een gezonde en schone manier. En elke reis heeft zijn prijs, maar mobiliteit is nu nog veel te goedkoop. Van iedere gereisde kilometer rekenen we maar 400 meter af. De verborgen, kosten (door vervuiling, ruimtebeslag, fijnstof etc.) komen voor rekening van de omgeving, de omwonenden en de belastingbetaler.

Wat:   #Connected Symposium
Waar: Seats2meet Moreelsepark (in Hoog Catharijne), Utrecht
Wanneer: maandag 17 juni 2013 16:00 – 18:30 uur

M.m.v: Liesbeth van Tongeren (GL), Carla Dik-Faber (CU), Sander de Rouwe (CDA), Frits Lintmeijer (GL) Roelf de Boer (RAI),Hugo van der Steenhoven (Fietsersbond), OV-fiets, WABCO, NS Zakelijk, Seats2Meet, Ruud Koornstra (Tendris).

#Connected is geschreven door wetenschappelijk bureau de Helling en de GroenLinks-werkgroep Exact. Anna Visser is moderator van de discussie op 17 juni en GroenLinks Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren trekt de conclusies van het symposium.

Op sociale media kan met de hashtag #Connected over nieuwe mobiliteit worden gediscussieerd.