Het is prima dat minister Cramer morgen een convenant ondertekent met het bedrijfsleven om ervoor te zorgen dat bestelbusjes snel schoner worden. GroenLinks steunt het kabinetsbeleid om ondernemers te subsidiëren die voorop willen lopen met schonere bedrijfsauto’s. Die steun mag er echter niet toe leiden dat achterblijvers de dans ontspringen. Voor hen blijft een stok achter de deur noodzakelijk.

Vaart maken met milieuzones voor bestelwagens
Vorige week nog drong GroenLinks er in de Tweede Kamer op aan dat minister Cramer nu opschiet met het maken van afspraken met bedrijven over het weren van de meest vervuilende bestelauto’s uit binnensteden, waar de luchtkwaliteit te wensen over laat. Dergelijke milieuzones bestaan al voor vieze vrachtwagens, maar moet worden uitgebreid met de meest vervuilende bestelwagens. Bedrijven treuzelen met het sluiten van zo’n akkoord, omdat ze meer geld wensen voor een sloopregeling. GroenLinks vindt dat Cramer meer druk moet uitoefenen op het onderhandelingsproces: als het met een convenant niet lukt, moeten er maar regels komen.

Doorzetten fijnstoftax
Ook moet ervoor gewaakt worden dat de fijnstoftax uit beeld raakt. Terecht heeft het kabinet de juridische strijd hierover met BOVAG en RAI  niet opgegeven. Deze tax is hard nodig de rekening van de meest extreme vormen van vervuiling neer te leggen waar hij hoort: bij de vervuiler zelf, in dit geval de eigenaar van heel vieze wagens.