Europarlementariër Tineke Strik: “We zien nu dat vrijwel niemand toegang krijgt tot een asielprocedure. De asielzoekers die nu rondzwerven in of aan de grens met Polen moeten hier direct toegang toe krijgen en humane opvang krijgen. Deze geopolitieke crisis mag niet leiden tot het permanent sluiten van de grenzen.”

In reactie op de crisis voerden Polen, Litouwen en Letland nationale wetgeving in waarmee zij pushbacks, het illegaal terugduwen van asielzoekers, zouden toestaan. Hongarije weigert ondertussen de uitspraken van het Europees Hof over haar illegale asielbeleid op te volgen. Strik: “Landen als Polen en Hongarije willen het liefst nul vluchtelingen in Europa opvangen. Zij grijpen dit moment aan om asielzoekers te bestempelen als gevaar, te pleiten voor het bouwen van muren met EU-geld en mensen permanent het recht op asiel te ontzeggen. Dit is onmenselijk en gaat direct in tegen onze Europese verdragen. De Europese Commissie moet hiertegen optreden door rechtszaken te starten bij het Europees Hof en EU-subsidies te bevriezen wanneer deze uitspraken niet worden opgevolgd”.

De Europese Commissie kondigde vandaag aan om 200 miljoen euro aan financiële hulp uit te keren aan Polen en Litouwen. Bovendien kondigde de Commissie aan op korte termijn te komen met noodwetgeving voor de grensbewaking. Strik: “Het is goed dat de EU financiële en operationele hulp biedt. Maar solidair zijn met de EU-landen aan de buitengrenzen betekent niet dat deze landen blind gevolgd moeten worden in hun illegale acties. Als we onwettig beleid toestaan, ondermijnen we onze eigen rechtsorde. De noodwetgeving moet de pushbacks dan ook niet verder faciliteren, maar erop gericht zijn dat mensen op een geordende manier asiel kunnen aanvragen zonder op illegale wijze te worden uitgezet.”