GroenLinkskamerlid Mariko Peters wil dat minister Plasterk de hand van de knip haalt, zodat hij zijn eigen cultuurambities waar kan maken. Ze is het van harte eens met de petitie die Kunsten '92 vandaag aanbood aan de Kamerleden. Vandaag, tijdens een Kamerdebat over de cultuurnota, zal Peters alle partijen oproepen zich bij deze oproep aan te sluiten. Plasterk moet op Prinsjesdag laten zien dat hij zijn eigen ambities serieus neemt en het advies van de Raad voor Cultuur vertalen in de begroting voor 2009.

Voor financiering van de cultuursector is 26 miljoen meer geld nodig. Hiermee moet Plasterk tegemoet komen aan het advies van de Raad voor Cultuur om zijn kamerbreed gesteunde ambities voor toptalent, innovatie, e-cultuur en een sterkere cultuursector te realiseren. Het zorgvuldige advies is de uitkomst van jarenlange consultaties met de sector. Dat wordt in één klap teniet gedaan door niet met de benodigde middelen over de brug te komen, terwijl de cultuurbegroting daar wel voldoende ruimte voor biedt. Zonder het extra geld moet alles bij het oude blijven, volgens de Raad voor Cultuur. Dan worden vooral nieuwe kunstontwikkelingen, zoals e-cultuur, het hardst getroffen. Die bevonden zich nog in de babyfase. Een gelijkblijvend dieet is dan funest.

Mariko Peters