Op de tweede dag van de Algemene Politieke Beschouwingen pakte Jolande Sap het kabinet hard aan op de Haagse bluf die het kabinet ten toon spreidt. Tijdens de tweede dag reageert de premier op de bijdragen vanuit de Tweede Kamer. De fractievoorzitters kunnen dan de minister-president onderbreken en vragen stellen. Sap stelde kritische vragen over het gebrek aan vergroening van de economie, over de bezuinigingen op het PGB, over het niet investeren in onderwijs, en over de Europese schuldencrisis.

In enkele quotes hieronder een weergave van de debatten van Jolande Sap met Mark Rutte. Al onze eigen plannen zijn terug te lezen in onze tegenbegroting en Saps eerdere bijdrage aan de Algemene Beschouwingen.

Over vergroening van de economie:

"Begin met een gelijk speelveld te maken. Nu worden de groene koplopers benadeeld door de subsidie op vuile energie"

"Dit kabinet bezuinigt drastisch op natuur en blijft indirect vervuilende bedrijven subsidiëren.Dat maakt het milieubeleid Haagse bluf"

“De plannen van GroenLinks zouden volgens Rutte slecht zijn voor de economie. Terwijl wij juist slim vergroenen, minder lasten op arbeid heffen en daarmee ruimte scheppen voor banen ”

“Als je op een slimme manier lasten verschuift, is dat alleen maar goed voor de economie”

Over de Europese schuldencrisis:

"Een sterk en democratisch Europa is nodig om de grensoverschrijdende problemen aan te pakken.De MP moet kleur bekennen over Europa"

Over de bezuinigingen op het Persoons Gebonden Budget:

"Waar blijven de mensen in uw verhaal?"

Kijk over de discussie over het PGB ook deze video

Over onderwijs:

"GroenLinks wil wel investeren in onderwijs, elke econoom weet dat je dat dubbel en dwars terugverdient"

"Wat ik niet snap is dat dit kabinet juist bij onderwijs niet de beloofde investeringen doet"

"Waarom laat u het lerarentekort in het middelbare onderwijs tijdens uw kabinetsperiode oplopen?"

Over het taalgebruik van Wilders

“Steeds meer mensen zijn het zat dat het parlement niet met problemen oplossen bezig is, maar met vernederingen”

“De gedoogconstructie, met de PVV, draagt verantwoordelijkheid voor de verhuftering van de Tweede Kamer. “

Over ontwikkelingssamenwerking

"Wij zouden maar wat graag de bezuinigingen op Ontwikkelingssamenwerking terugdringen."

“Hoe hard is de afspraak van 0,7 % voor ontwikkelingssamenwerking?“