Vrijdag 9 november organiseert de Eerstekamerfractie van GroenLinks in samenwerking met het Wetenschappelijk Bureau GroenLinks de conferentie `Een kwestie van democratie'.

Vrijwel alle politieke partijen kiezen er in hun concept-verkiezingsprogramma's voor om `de burger centraal' te stellen. Daarvoor wordt een steeds voller wordende gereedschapskist van instrumenten opengetrokken: persoonsgebonden budgetten, scholingsrugzakjes, onderwijsvouchers, wijkaandelen, woonbonnen - het kan niet op. Maar werkt het ook? Is het niet een misleidend politiek motto dat weliswaar individueel consumentisme in de hand werkt, maar op zichzelf niet bijdraagt aan een verbetering van de kwaliteit van de publieke sector? Zou het niet verstandiger zijn om instellingen in de publieke sector te verplichten zich democratischer in de richting van burgers te legitimeren? Zou dat niet ook een prioriteit moeten zijn voor de komende kabinetsperiode?

Over die vragen discussieren vrijdag 9 november Ruud Koole (voorzitter van de PvdA), Pieter van Geel (kandidaat CDA-kamerlid, en gedeputeerde in Brabant), Femke Halsema (GroenLinks-Tweedekamerlid) en Geert Dales (VVD-wethouder in Amsterdam) tijdens de conferentie.

Voorafgaand aan het slotdebat met de genoemde vertegenwoordigers van politieke partijen doen een aantal vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, bestuurders en ondernemers hun verhaal over hoe zij met medezeggenschap, inspraak en verantwoording in de praktijk omgaan. Aan het woord komen ondermeer: Martine Glaser (directeur woningcoroporatie Ons Doel in Leiden), Rik Grashoff (GroenLinks wethouder in Delft), Hans Adriaansens (hoogleraar sociologie in Utrecht en voorzitter van de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling en Stavros Zouridis (bestuurskundige van de katholieke Universiteit Tilburg). De toegang is gratis, het volledige programma kan op onderstaand adres worden aangevraagd.

Conferentie:

`Een kwestie van democratie'

Datum:

9 november 2001

Organisatie:

Eerste-Kamerfractie GroenLinks in samenwerking met het Wetenschappelijk Bureau GroenLinks.

Plaats:

Vergaderzaal Eerste Kamer, Binnenhof 22.

Aanvang:

13.30 uur, (zaal open vanaf 13.00 uur).

Slotpanel:

aanvang 15.30 uur.