De ontbrekende interesse voor de klimaattop van Amerikaanse volksvertegenwoordigers is opmerkelijk. Voor het eerst is er niemand van het Amerikaanse Congres aanwezig. Daar waar in Kopenhagen POTUS himself aanwezig was, moet COP17 in Durban het stellen met ambtenaren. Vreemd genoeg hebben die nauwelijks een andere inbreng dan George W. Bush had. Die inbreng was vooral: wij willen niks en doen niet mee.

Nu is de interesse van nationale parlementen lager dan in Kopenhagen en Cancún, maar niemand die namens de bijna 309 miljoen Amerikanen aanwezig is... dat is ernstig. De delegatie van de Europese Unie is gelukkig wel redelijk op peil: van Berlusconi-babes tot onze eigen Bas Eickhout, die overigens als enige Nederlandse volksvertegenwoordiger aanwezig is. Bas is namens de Groenen vertegenwoordiger in de officiële delegatie van het Europees Parlement.

Lees meer over de VS en klimaatbeleid in The Washington Post: Climate change conference lures no congressmen