De afgelopen week hebben verschillende Nederlandse kranten melding gemaakt van 'het einde van de dienstenrichtlijn'. Chirac zou hebben gezegd dat de richtlijn niet meer bestond omdat hij het er niet mee eens was. En Schröder beaamde dat. Maar niets is minder waar. Omdat Chirac en Schröder dat niet in hun eentje beslissen. Omdat hun uitspraken vooral gezien moeten worden in het kader van het Franse referendum over de Europese grondwet. En omdat het Europees Parlement zich er nog over moet uitspreken. ‘Bolkestein’ is dus – helaas – nog niet van tafel.

Als Chirac en Schröder menen wat ze zeggen en straks ook de daad bij het woord voegen, dan juichen wij dat van harte toe. En ook premier Balkenende zou zich daar bij aan moeten sluiten, om deze nieuwe Europese trein niet te missen. Maar vooralsnog is scepsis op zijn plaats.

Op een persconferentie na de Frans-Duitse ministerraad stelde Chirac dat de dienstenrichtlijn ‘niet meer bestaat dankzij Frankrijk, Duitsland en nog een paar landen’. De Bondskanselier hield zich meer op de vlakte: ‘Er mag in Europa geen sociale dumping plaatsvinden’. Dat laatste vinden wij ook, maar tot nog toe was dat voor Schröder geenszins reden om de dienstenrichtlijn af te wijzen. Dat Chirac het beleid van de EU bepaalt door op een persconferentie in Parijs een boude uitspraak te doen moet een vergissing zijn. Beide uitspraken passen dan ook vooral in het kader van de Franse referendumcampagne, want de bal ligt nog altijd in het Europese Parlement, niet in het Elysée.

Na de zomer stemt het Europese Parlement definitief over de Bolkestein-richtlijn. Momenteel buigen de experts op verschillende deelgebieden zich in het Parlement over het wetsvoorstel. Sommige zijn kritisch, andere verdedigen 'Bolkestein'. Een parlementaire meerderheid om het omstreden oorsprongslandbeginsel, dat de deur openzet voor sociale dumping, eruit te halen lijkt voorhanden. Maar de race is nog niet gelopen.

Chirac liet zich dinsdag ontvallen dat hij samen met Schröder een alternatief had bedacht voor ‘Bolkestein’. Helaas kon hij daar niet meer over zeggen. Het valt ook nog te bezien of we daar vóór 29 mei, de dag waarop Frankrijk stemt over de grondwet, nog iets van horen. De ondertekenaars denken heel verschillend over de Europese grondwet. Maar dat belet niet dat we scherp blijven en propaganda van werkelijkheid onderscheiden. In de Franse en Duitse pers kreeg Chirac’s faux pas over de dienstenrichtlijn beduidend minder aandacht dan in Nederland. Dat sterkt ons in de opvatting dat we hier te maken hebben met Parijse en Berlijnse bluf en dat oppositie tegen het huidige voorstel van Bolkestein nog altijd van groot belang is voor een sociaal Europa.

Kartika Liotard, Lid van het Europees Parlement voor de SP
Joost Lagendijk, Lid van het Europees Parlement voor GroenLinks