GroenLinks is verbijsterd dat een mega-legbatterij in Groesbeek gebouwd mag worden.

En dat terwijl de Europese minister afgesproken hebben om nieuwe legbatterijen vanaf 2003 te verbieden. De legbatterij, die kippen huisvest op een oppervlak van maar één A4-tje, is in strijd met het Legkippenbesluit dat onlangs aan de Kamer is gestuurd. GroenLinks wil dat voorkomen wordt dat op de valreep boeren nog nieuwe legbatterijen bouwen en heeft minister Brinkhorst om opheldering gevraagd.

GroenLinks wil van de minster weten of hij kans ziet om, zo gauw het Legkippenbesluit van kracht is, de vergunning alsnog te vernietigen. Ook heeft GL om uitleg gevraagd over het verlenen van overheidssubsidie voor het bouwen van deze zogenaamde Groen-Labelstal. Ook al kent deze een lagere uitstoot van ammoniak, dierenleed hoort niet subsidieerd te worden.

Om te voorkomen dat ook andere boeren nog een vergunning aanvragen voor een nieuwe legbatterij voordat de wet van kracht is, heeft GroenLinks vandaag de vaste kamercommissie voor landbouw per brief gevraagd om het wetsvoorstel dat legbatterijen verbiedt, zo snel mogelijk af te handelen.

Marijke Vos

Vragen van het lid M.B. Vos (GroenLinks) aan de minister van Landbouw, natuurbeheer en visserij over een mega-legbatterij in Groesbeek.

1.

Bent u ervan op de hoogte dat de Raad van State akkoord gaat met de bouw van de grootste legbatterij van Nederland*?

2.

Bent u het met de fractie van GroenLinks eens dat de vergunning voor dit bedrijf in strijd is met het wetsvoorstel inzake het Legkippenbesluit?

3.

Kan de vergunning vernietigd worden op het moment dat het Legkippenbesluit in werking treedt? Is er sprake van inwerkingtreding met terugwerkende kracht? Zo ja, tot welke datum? Zo nee, waarom niet?

4.

Bent u bereid de Kamer op korte termijn te informeren over welke mogelijkheden u ziet om de bouw van bedoelde legbatterij tegen te gaan?

5.

Is het correct dat bij de vergunningaanvraag geen m.e.r.-procedure is doorlopen? Zo ja, waarom is dit niet het geval geweest?

6.

Wordt bij de beoordeling van subsidieaanvragen voor Groen-Labelstallen uitgegaan van minumum-eisen ten aanzien van dierenwelzijn? Zo ja, welke eisen zijn dit? Zo nee, waarom niet?

7.

Bent u met de fractie van GroenLinks van mening dat subsidies voor het plaatsen van een Groen-Labelstal alleen dan verleend dienen te worden, wanneer wordt voldaan aan minimumeisen ten aanzien van dierenwelzijn, en dat genoemd bedrijf geen subsidie had moeten krijgen voor het plaatsen van deze stal?

8.

Bent u bereid het beleid ten aanzien van de subsidieverlening zodanig aan te passen dat maatschappelijk ongewenste huisvestingssystemen als de verrijkte kooi niet langer in aanmerking komen voor overheidssubsidie?

* De Volkskrant d.d. 27 februari jl.