De Tweede Kamer bespreekt vandaag een wetsvoorstel waarmee de uitgaven aan de gastouderopvang meer dan gehalveerd worden. Dat blijkt uit een analyse van GroenLinks Tweede Kamerlid Ineke van Gent. Van Gent: “Ondanks herhaalde verzoeken weigert de staatssecretaris de cijfers helder te presenteren. Ik ben daarop zelf aan het rekenen geslagen. ”

Uit de tabel blijkt dat er door de overheid in 2008 438 miljoen euro wordt uitgegeven aan gastouderopvang. De totale uitgaven aan kinderopvang bedragen 2,8 miljard euro. Dat is 800 miljoen meer dan begroot. In 2011 is de overschrijding opgelopen tot 1,5 miljard euro. Nog niet een derde daarvan komt voor rekening van de gastouderopvang. Van Gent: “Dijksma creëert mist en verdraait de feiten. De bezuinigingen op de gastouderopvang zouden nodig zijn omdat de kostenoverschrijding vooral veroorzaakt werd door de gastouderopvang, maar deze redenering klopt niet als je naar de harde cijfers kijkt. Dit staaltje ‘creatief boekhouden’ is een spindoctortruc; om electorale schade te beperken wordt ouders die nu gekort worden aangepraat dat dit de schuld is van de gastouderopvang. Kennelijk heeft Dijksma een zondebok gezocht en die in de gastouderopvang gevonden.”

Christelijke partijen moeten gastouderopvang niet opofferen

Het voortbestaan van de gastouderopvang als levendige branche staat op het spel. Vandaag moet blijken of de christelijke partijen akkoord gaan met de drastische bezuinigingen. In het Coalitieakkoord is afgesproken dat ‘tweeverdieners die gebruik maken van informele kinderopvang een betere toegang tot financiële ondersteuning krijgen’. Maar de staatssecretaris doet precies het tegenovergestelde. Van Gent: “CDA en de ChristenUnie waren altijd groot voorstander van de gastouderopvang. Vandaag moet blijken of ze hun rug recht houden.”

Dijksma op oorlogspad richting gastouderopvang

Van Gent: “Vanaf het begin heeft de staatssecretaris de gastouderopvang in de hoek van misbruik en oneigenlijk gebruik gezet. Elke keer weer kwam ze op de proppen met opa’s en oma’s die voor oppassen onterecht onze belastingcenten krijgen. Cijfers om dit te onderbouwen heeft ze niet, terwijl gastouderbureaus schatten dat het gaat om ongeveer 15%. ”

GroenLinks vindt kinderopvang, waaronder gastouderopvang, wél belangrijk. Voor degenen die voor hun inkomen afhankelijk zijn voor gastouderopvang. Maar ook voor degenen die gastouderopvang nodig hebben, zoals mensen die vanaf vroeg of juist tot laat werken en voor mensen in landelijke gebieden. GroenLinks zal het plan van Dijksma dus ook niet zomaar laten passeren.