Vandaag werd bekend dat het Openbaar Ministerie zeven verdachten heeft aangehouden die betrokken zouden zijn geweest bij oplichting van het ministerie van VWS. Zij worden ervan verdacht een bedrag van 22 miljoen te hebben verduisterd. GroenLinks vindt dat het ministerie en niet de gehandicapten voor het verlies moeten opdraaien.

De fraude van 22 miljoen deed zich in 2002 en 2003 voor bij de afdeling Gehandicaptenzorg van het ministerie. Dit geld was bestemd voor het uitvoeren van projecten voor gehandicapten, maar is doorgeboekt naar diverse andere stichtingen en personen. Hiermee is de zorg voor gehandicapten met 22 miljoen gedupeerd. GroenLinks kamerlid Naïma Azough wil weten of de minister dit grote bedrag alsnog aan gehandicapten wil uitgeven. Gezien het gebrek aan gekwalificeerd personeel, de wachtlijsten en de verouderde gebouwen; kortom de tekorten in de gehandicaptenzorg, is dat geen overbodige luxe.

Vragen van het lid Azough (GroenLinks) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over miljoenenfraude met subsidiegeld (1 februari 2005)

1. Klopt het bericht dat er voor 22 miljoen is gefraudeerd met subsidiegeld van uw ministerie?
2. Klopt het dat het volledige bedrag van 22 miljoen niet bij gehandicapten of projecten voor gehandicapten is terecht gekomen?
3. Hoe heeft het kunnen gebeuren dat er ongemerkt voor zoveel geld is gefraudeerd?
4. Deelt u de mening dat het totale bedrag alsnog ten goede moet komen aan gehandicapten?
5. Bent u bereid deze vragen te beantwoorden voor het AO Subsidieregeling PGO 8 februari a.s.?