GroenLinks Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren dient dinsdag haar initiatiefwet voor gasloos bouwen in. Met deze wet wordt de verplichting geschrapt om nieuwbouwwoningen een gasaansluiting te geven. In de huidige wet staat als hoofdregel een aansluitplicht op het gas. De initiatiefwet wordt enthousiast ontvangen door gemeentes en bedrijfsleven.

Onno Dwars, commercieel directeur Ballast Nedam Development: ‘ Wij willen versnellen door enkel nog gasloos te ontwikkelen. Volgens het klimaatakkoord van Parijs moet de hele Nederlandse woningvoorraad in 2050 klimaatneutraal zijn. Aangezien de gemiddelde levensduur van een gasnet 40 jaar is, is het bouwen van nieuwbouwwoningen met gasaansluiting gewoon kapitaalvernietiging. De initiatiefwet sterkt ons in het streven om eindelijk van het gas af te komen.’   De initiatiefwet van Van Tongeren zorgt er voor dat gasloos de norm wordt bij nieuwbouwwoningen. Deze wet gaat verder dan de plannen uit het regeerakkoord waar gemeenten per wijk moeten kiezen voor wel of geen gasaansluiting. Op deze manier komt er een gelijk speelveld voor alle gemeenten, bouwers en netbeheerders. En daarmee verdwijnt de ouderwetse gasketel en het gasfornuis uit beeld.    Van Tongeren: ‘Woningen bouwen zonder gas is technisch goed mogelijk. Landen om ons heen doen dat allang. Vanwege het klimaat moeten we snel ons gasverbruik afbouwen. Maar ook omdat huishoudens Gronings gas gebruiken, met alle gaswinningsellende van dien. Deze wet is zo logisch, het zou eigenlijk al lang geregeld moeten zijn.’