Dwars, de jongerenafdeling van GroenLinks, bezocht twee dagen het Europees Parlement in Straatsburg. Er werd gediscussieerd over klimaatbeleid, IJzeren Rijn, uitbreiding, landbouwbeleid, toekomst van de EU etc. De 37 Dwarsers bleken niet op hun mondje gevallen en goed op de hoogte.

Maandagavond woonden de 37 jongeren van Dwars het debat over een Europees drugsbeleid bij in de plenaire zaal van het Europees Parlement in Straatsburg. Na afloop van het pleidooi van GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg applaudisseerde de Dwars-delegatie op de publieke tribune. Dat kwam ze direct op een reprimande van de liberale voorzitter Cox te staan. Steunbetuigingen vanaf de publieke tribune zijn in het Europees Parlement helaas niet gewenst.

Dwars organiseerde samen met GroenLinks in de Europese Unie een bezoek van jongeren aan het Europees Parlement. Eens in de maand een week vinden daar met name de plenaire zittingen plaats.

Na een eerste rondleiding en stoomcursus ‘hoe werkt het Europees Parlement' debatteerde GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo maandagavond met de Dwarsers over Europees milieubeleid. GroenLinks-delegatieleider Joost Lagendijk besprak vervolgens het Europese leger en het Buitenlands beleid. Dinsdagochtend kwam het sociaal beleid van Europa aan de orde met GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman, de kersverse voorzitter van de commissie werkgelegenheid en sociale zaken van het Europees Parlement.

Rosalie Smit, de organisator van Dwars van het bezoek, kon het in de fractiezaal van de Groenen/EVA-fractie niet laten de voorzittershamer ter hand te nemen. Na de Europa-quiz stapte de 37 deelnemers weer in de bus naar Nederland. “Een ontzettend druk maar interessant programma,” concludeerde Smit vlak voordat zij de bus instapte.