Donderdag 11 december hebben de GroenLinkse Jongeren DWARS uit handen van DWARS-voorzitter Jesse Klaver op de klimaatconferentie in Poznan een stopwatch aangeboden aan minister Cramer van Milieu. De stopwatch telt af naar een nieuw klimaatakkoord, dat in december 2009 Kopenhagen gesloten moet worden. In het kantoor van de Nederlandse delegatie werd DWARS opgewacht door de minister. Ze nam ruim de tijd om met de GroenLinkse jongeren te spreken.

Het belangrijkste gesprekspunt was het gebrek aan actie van de aanwezige politieke leiders. De minister gaf aan dat alle aanwezige politici het wel eens zijn over de lange termijn, maar bang voor de belangen op korte termijn. Jesse Klaver: "Het gaat om de prioriteiten die je stelt. Wil je geld investeren in milieumaatregelen? Of geef je het liever uit aan bijvoorbeeld gratis schoolboeken? Helaas is de keuze in Poznan gevallen op de korte termijn."

'Countdown to a new climate deal' is een actie van de European Green Party. Via de website www.stopclimatechange.net kunnen burgers de minister van hun eigen land middels een vooropgestelde brief oproepen om tot actie over te gaan en tot een internationale oplossing te komen.

De video van de overhandiging van de stopwatch aan minister Cramer valt te bekijken op http://www.stopclimatechange.net/