Op dinsdag werd er in het Europees Parlement een hoorzitting georganiseerd over het opvangkamp voor migranten op het Italiaanse eiland Lampedusa. De bijeenkomst vond plaats een maand na een bezoek van een delegatie van europarlementariërs, waaronder Kathalijne Buitenweg, aan het eiland gelegen tussen Sicilië en Libië.

In de tussentijd verscheen er ook een artikel in het Italiaanse tijdschrift L'Espresso van Fabrizio Gatti, die zich voordeed als een Koerdische vluchteling om aan den lijve te ondervinden hoe de immigranten in Lampedusa behandeld worden door de Italiaanse autoriteiten.

Gatti was als gast aanwezig op de hoorzitting op uitnodiging van Kathalijne Buitenweg en andere europarlementariërs. Gatti deed een schokkend verslag over de zeer slechte hygiënische toestanden en mishandelingen. Ook deed hij een boekje open over hoe de Italiaanse overheid solt met de regels die opgesteld zijn voor de opvang en uitzetting van vluchtelingen. Tegelijkertijd werden er fragmenten uit een documentaire getoond, die twee journalisten undercover draaiden in het kamp op Lampedusa.

Volgens Kathalijne Buitenweg is het absoluut noodzaak dat er duidelijkheid komt over het bilaterale uitleveringsakkoord tussen Italië en Libië. De tekst daarvan is nooit openbaar gemaakt en niemand weet wat er gebeurt met de teruggestuurde migranten. “Zolang het akkoord tussen Libië en Italië niet openbaar wordt gemaakt, draagt de EU mede een grote verantwoordelijkheid voor het lot van de migranten,” aldus Buitenweg.

Ook deed Kathalijne Buitenweg een dringende oproep aan de op de hoorzitting aanwezige voorzitter van het Europees Parlement Josep Borell. Hij moet de Italiaanse minister van Binnenlandse Zaken vragen tekst en uitleg te komen geven in het Europees Parlement over de gang van zaken bij het bezoek van de europarlementariërs. Het kamp was voor het bezoek bijna volledig ontruimd. Parlementsleden en niet-gouvernementele organisaties moeten het recht krijgen om permanent controle uit te oefenen en op bezoek te komen zonder aankondiging vooraf, zodat zij een reële controle kunnen uitoefenen op de naleving van de mensenrechten.

Links: