Door voorstellen van GroenLinks Europarlementariër Kathalijne Buitenweg zijn de richtsnoeren van de begroting 2002 van EU-instellingen aanzienlijk verbeterd. Zo moet er een 'groenere' werkwijze van de instellingen komen en een efficiëntere management. Ook is een besparing van 210 miljoen Euro op termijn op huisvesting bewerkstelligd.

Kathalijne Buitenweg van GroenLinks is rapporteur van de begroting van de instellingen van de Europese Unie 2002, zoals het Hof van Justitie, het Europees Parlement en de Raad van Ministers. Donderdag 17 mei heeft het Europees Parlement over haar voorstellen gestemd, waarbij vier belangrijke wijzigingen zijn aangenomen.

De 'groenere' werkwijze is terug te vinden in een plan tot afvalscheiding binnen de instellingen, milieuvriendelijk gebouwbeheer en een mobiliteitsplan voor het personeel. Meer eigen verantwoordelijkheid van afdelingen moet het bestedingpatroon van de instellingen inzichtelijker maken. Dit zorgt voor een efficiëntere werkwijze.

Ten derde heeft het personeelsbeleid van de instellingen van de Europese Unie een voorbeeldfunctie. Gelijke behandeling, non-discriminatie, moet dan ook de basis zijn van het personeelsbeleid van de instellingen van de Europese Unie. Tenslotte is er op initiatief van Buitenweg gekozen voor een gezond financieel beheer op lange termijn door te kiezen voor een versnelde afbetaling van de gebouwen waarin het Parlement gehuisvest is. In totaal wordt hierdoor 210 miljoen Euro bespaard op de huisvesting. Dit geld is een besparing van rentebetaling door een vervroegde aflossing op de huisvesting.

Maar er is niet alleen winst behaald. Onder leiding van de christen-democratische fractie heeft de kleinst mogelijke meerderheid in het Europees Parlement (212 tegen 210 stemmen) zich uitgesproken tegen het aannemen van personeel van de kandidaat-lidstaten voordat de uitbreiding een feit is. Buitenweg is echter van mening dat vroegtijdig begonnen moet worden met de voorbereiding van de uitbreiding om dat proces zo soepel mogelijk te laten verlopen.

“Met de voorbereiding en de kosten die daarbij horen, kan echt niet worden gewacht tot toetreding een feit is,” reageert Buitenweg. "Er zijn minimale investeringen noodzakelijk, zoals het opzetten van vertaaldiensten. Als de nieuwe parlementariërs niet gelijk over een goed lopende tolkendienst beschikken, dreigt het parlementaire werk ernstig verlamd te raken." Buitenweg zal dan ook snel met de leiding van het Parlement in overleg treden om het niet zover te laten komen.