Ik hou van Europa. Van de lessen die we hebben getrokken uit onze tragische geschiedenis. Van het idee dat we samen verder komen dan alleen. Van de progressieve waarden die onze unie vertegenwoordigt: mensenrechten, de verzorgingsstaat, de vrijheden van de verlichting

Ik hou van Europa, maar oh, wat is het toch moeilijk om van deze EU te houden.

Al jarenlang regeren dezelfde machtsblokken Europa. Tot nu toe hadden de gevestigde partijen altijd een meerderheid in het Europees Parlement.

Het heeft geleid tot een economistisch Europa. Een Europa gebaseerd op ideologie van marktwerking en concurrentie. Waarin economische belangen boven sociale belangen gaan. Een Europa van nationale belangen, zonder zeggenschap voor mensen. Een Europa dat haar ziel dreigt te verliezen.

Overal in Europa keren mensen zich af van deze unie. Als we niets veranderen geeft Europa de populisten in de wind in de zeilen en staat de toekomst van Unie op het spel.

Maar er is hoop. Want overal in Europa staan nieuwe leiders op. Overal in Europa zijn progressieve veranderingsbewegingen aan de winnende hand. Progressieve, pro-Europese partijen, die net als GroenLinks, deze unie willen veranderen.

Die pleiten voor een ambitieus klimaatbeleid en een gezamenlijke energiepolitiek. Die willen dat de EU niet de belangen van grote multinationals dient, maar die van haar burgers. Een unie die mensen beschermt tegen globalisering. Die zorgt dat we allemaal gaan meedelen in de welvaartsgroei. Die van het Europees project meer maakt dan de optelsom van nationale belangen.

Overal in Europa werken progressieve veranderingsbewegingen met bezieling aan een nieuw Europa. De meerderheid van de gevestigde partijen in het Europes Parlement is aan het wankelen. Nu zijn al die progressieven bewegingen nog versplinterd, maar het is tijd dat we de verbinding zoeken. Het is tijd om te werken aan een alliantie tussen al die groene en sociale krachten die Europa willen veranderen.

Om te beginnen heb ik een essay geschreven, over mijn visie op de toekomst van Europa.

Jesse.