Het is 19 mei 2014, vandaag zijn we jarig. 25 jaar jong. In die tijd hebben we heel erg veel meegemaakt. Ik ga daar nu geen beschouwing over houden. Maar wel melden hoe we er nu bij staan. En dat is een optimistisch verhaal.

We hadden op 19 maart van dit jaar een prima resultaat bij de gemeenteraadsverkiezingen. Veel beter dan we circa een jaar geleden hadden durven hopen. Vervolgens is het weer spannend: gaan we onze positie in het lokaal bestuur vasthouden of verliezen? Intussen kan ik melden dat we aankoersen op ruim 55 wethouders. Verdeeld over vele grotere steden en ook een flink aantal kleinere gemeenten. Dat is een heel goed resultaat. Amsterdam wachten we nog even rustig af..

Tot en met komende donderdag zetten we natuurlijk de schouders nog even flink onder de campagne voor de Europese verkiezingen. Het is goed om te zien dat we in een recente peiling van TNS-NIPO voorzichtig op 2 zetels worden geschat. Ook dat zou een prima resultaat zijn. In de eindsprint nog even inzetten op de derde zetel!
In maart van dit jaar hadden we voor het eerst weer een, zij het zeer bescheiden, toename van het aantal leden. En medio juni starten we een eerste echte wervingsactie, daar horen jullie binnenkort meer over. Ik heb er alle vertrouwen in dat we vanaf dat moment ook in ledental weer structureel gaangroeien.

Financieel staat onze partij er weer een stuk beter voor. De inkomsten zijn stabiel, de leden gemotiveerd om contributie te betalen en campagnedonaties te doen. Over het financieel lastige jaar 2013 kunnen we vaststellen dat we met een strak financieel beleid een positief saldo hebben weten te realiseren van ca 140.000 euro. Een versterking voor onze reserves die we heel goed kunnen gebruiken.
Met de goede resultaten kunnen we in ons GroenLinks-huis in Utrecht blijven. Wij zijn daar goed en ook financieel voordelig gehuisvest. In september trekt ook jongerenorganisatie Dwars bij ons in. Het pand had intussen wel een stevige onderhoudsbeurt nodig en graag willen we ons pand zo energiezuinig mogelijk krijgen. In maart plaatsten we daarom al 48 nieuwe zonnepanelen op het dak, die intussen een boven verwachting hoge energieopbrengst hebben. Nu staat het pand in de steigers: tegelijk met het noodzakelijke onderhoudswerk wordt het overgrote deel van het pand voorzien van isolatieglas. In de monumentale delen van het pand wordt daarvoor een gloednieuw type isolatieglas gebruikt, waarmee we het monument geheel in zijn waarde laten.

Last but not least: we presenteren vandaag als bestuur onze plannen voor vernieuwing en versterking van de interne partijdemocratie van GroenLinks (Leden en kiezers betrekken - notitie partijbestuur GroenLinks, 16 mei 2014). Die plannen vloeien voort uit de congresbesluiten van 3 maart 2013. Een stevige commissie, samengesteld uit intensief betrokken leden vanuit diverse achtergrond, heeft de plannen opgesteld. Mijn complimenten voor de inzet. Uitgebreid is er gesproken met diverse geledingen in de partij, zoals de partijraad en de fracties. Nu liggen de plannen voor in de partij en gaan we ook zoveel mogelijk experimenteren met de nieuwe werkwijzen. Deels waren we daar overigens al mee bezig. Zowel vanuit het bestuur als vanuit de fracties. Ik vertrouw er op dat we met deze plannen goede invulling geven aan de wensen van het congres. Maar meer nog dat we er ook echt in slagen om van onze partij een beweging te maken waar je graag bij wilt horen, open, transparant, in staat om daadwerkelijk als partij van leden en breder als beweging van groene en sociale politiek visie en standpunten te ontwikkelen en zo daadwerkelijk een schakel te kunnen zijn tussen de samenleving en de vertegenwoordigende democratie.

Rik Grashoff

Lees ook: jaarverslag 2013