De Europese Commissie heeft een richtlijn voorgesteld die discriminatie op grond van ras of etnische afkomst verbiedt op de terreinen arbeidsmarkt, onderwijs, sociale voorzieningen en het aanbod van goederen en diensten. Dit voorstel gaat, onder meer door de invoering van een 'gedeelde bewijslast' in discriminatiezaken, verder dan de huidige anti-discriminatiewetgeving in Nederland en veel andere Europese landen. Het Europees Parlement wordt over de invoering van deze richtlijn geraadplee.

Kathalijne Buitenweg is rapporteur voor de Vaste Commissie vrijheden en rechten van de burger, justitie en binnenlandse zaken en bereidt de besluitvorming voor.

Brussel, 10 mei 2000,

Anti Racisme richtlijn eerste invulling van artikel 13 van het verdrag van Amsterdam:

Een Rode Kaart voor rassendiscriminatie

De Europese Commissie heeft een richtlijnvoorgesteld die discriminatie op grond van ras of etnische afkomst verbiedt op de terreinen arbeidsmarkt, onderwijs, sociale voorzieningen en het aanbod van goederen en diensten. Dit voorstel gaat, onder meer door de invoering van een 'gedeelde bewijslast' in discriminatiezaken, verder dan de huidige anti-discriminatiewetgeving in Nederland en veel andere Europese landen. Het Europees Parlement wordt over de invoering van deze richtlijn geraadpleegd.

Kathalijne Buitenweg is rapporteur voor de Vaste Commissie vrijheden en rechten van de burger, justitie en binnenlandse zaken en bereidt de besluitvorming voor.

In haar rapport scherpt Buitenweg de voorstellen van de Europese Commissie op enkele punten aan.

Het betreft een preciezere formulering van de Commissie voorstellen.

Zo stelt zij onder meer voor:

 behalve discriminatie van personen dienen ook groepen van personen onder de richtlijn te laten vallen;

 de richtlijn dient te gelden voor iedereen die zich op Europees grondgebied bevindt;

 de richtlijn zou een collectief actierecht mogelijk moeten maken;

 in iedere lidstaat dient een onafhankelijk orgaan werkzaam te zijn dat ook klachten moet kunnen behandelen;

 de lidstaten moeten niet alleen met de sociale partners maar ook met andere organisaties in het maatschappelijk veld overleg voeren over de bestrijding van discriminatie;

 de richtlijn moet ook van toepassing zijn op de instellingen van de Europese Unie zelf;

 de richtlijn zou ook van toepassing moeten zijn op discriminatie op grond van ras of etnische afstamming die wordt gepresenteerd als een verschil in behandeling op grond van religie, geloof, overtuiging of nationaliteit;

 ook aanzetting tot discriminatie dient onder de richtlijn te vallen;

Het standpunt van het Europees Parlement wordt definitief geformuleerd op 18 mei in de zitting in Straatsburg. Het Portugees voorzitterschap heeft aangekondigd de richtlijn op 6 juni a.s. te willen vaststellen in de Sociale Raad.

---------

Volledige definitieve teksten van de voorstellen zijn op dit moment nog niet beschikbaar, zodra ze beschikbaar zijn zullen ze te raadplegen zijn via www.groenlinks.nl