Vandaag is het verantwoordingsdag. De dag waarop de regering zich verantwoordt over de financiën en het beleid van het afgelopen jaar. Op donderdag 26 mei houdt de Tweede Kamer het Verantwoordingsdebat met de minister-president en de minister van Financiën. Nu alvast de eerste reactie van financieel woordvoerder Rik Grashoff op de gepresenteerde stukken:

"GroenLinks snapt dat de minister van financiën tevreden is met deze verantwoording. Ik ga ervan uit dat de andere ministers zich ongemakkelijker voelen. De Algemene Rekenkamer constateert dat de klassieke overheidstaken: belastingen, justitie en defensie niet aan de kwaliteitseisen voldoen. Het moet niet alleen over de centen gaan, maar vooral over hoe onze samenleving ervoor staat: onze brede welvaart. Daar waar het gaat om echte mensen met echte problemen zien we dat het kabinet achter de feiten aan blijft lopen. De grote problemen waar de samenleving mee geconfronteerd wordt: vluchtelingenopvang, klimaat en werkloosheid worden niet aangepakt. Zo wordt bijvoorbeeld nog altijd gekozen voor grote opvanglocaties in plaats van kleine, omdat de 'businesscase' rond moet. En heeft het kabinet nog geen concrete stappen gezet om het klimaatverdrag te ratificeren: een gotspe! GroenLinks zal zich blijven inzetten om naast de begroting vooral de samenleving op orde te krijgen. Dat is waar verandering plaatsvindt."