De Europese auto-industrie moet de komende jaren het vergroenen van nieuwe auto's in een hogere versnelling zetten. Het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie blijft namelijk gehandhaafd. Dat is de teneur van de stemming in de milieucommissie van het Europees Parlement. GroenLinks is tevreden.

De stemming bepaalt dat nieuwe auto's vanaf 2012 maximaal 130 gram CO2 per kilometer mogen uitstoten. Het Europese gemiddelde ligt nu op 158 gram CO2. Vanaf 2020 moet die norm op maximaal 95 gram CO2 per kilometer komen.

Zuiniger
Het autoverkeer in de Europese Unie is volgens het European Environment Agency goed voor 14 procent van de totale CO2-uitstoot en levert daarmee een forse en stijgende bijdrage aan het klimaatprobleem. "Wil Europa zijn klimaatdoelstellingen gaan halen, dan moeten ook het personenverkeer en de transportsector minder brandstof gaan verbruiken," volgens Kathalijne Buitenweg.

De Groenen in het Europees Parlement hebben gepleit voor 120 gram CO2 per km voor 2012, omdat volgens berekeningen dat het minimum is om lucht in steden schoner te maken. Helaas was daar geen meerderheid voor.

Machtige Duitse autolobby
Buitenweg hoopt toch dat het hele Europees Parlement de uitspraak van de milieucommissie straks overneemt in de zitting van oktober. "Eerder werd er in de industriecommissie gepleit voor 130 gram CO2 per kilometer voor 2016. Dat was een desastreuze uitslag. Het leek er even op dat het compromis dat de Italiaanse sociaal-democratische rapporteur Sacconi bereikte met de twee grootste fracties, de sociaal-democraten en de christen-democraten, erg gekleurd was door de machtige Duitse auto-industrie en metaalvakbonden. Gelukkig voerde dit geluid niet de boventoon tijdens de stemming in de milieucommissie in tegenstelling tot de industriecommissie."

In het aangenomen rapport staat verder dat fabrikanten die vanaf 2012 de doelstelling niet halen, een jaarlijks oplopende boete moeten betalen. Vanaf 2015 zal die boete 95 euro bedragen per gram CO2 dat teveel wordt uitstoten per auto. Dat bedrag is gebaseerd op de impactstudie van de Europese Commissie die aangaf dat een boete van 95 euro het minimum is om fabrikanten aan te zetten tot het behalen van de doelstellingen.