De Europese Investerings Bank (EIB) is een van financiers van de nieuwe baan op Schiphol. De lening is verstrekt vóór de Milieu Effect Rapportage voorhanden was, terwijl duurzaamheid een van de criteria is voor (mede)financiering door deze bank. GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo vraagt de Europese Commissie om opheldering.

vraag aan EC
“De EIB had tenminste de resultaten van Milieu Effect Rapportage moeten afwachten alvorens financiering van 150 mijoen euro voor de nieuwe Polderbaan op Schiphol goed te keuren. Als lid van de Raad van Bestuur is de Europese Commissie mede-verantwoordelijk voor deze gang van zaken. Middels deze vraag spreek ik hen hier op aan”, aldus De Roo. De Europese Commissie moet binnen acht weken met een antwoord komen.

Schriftelijke parlementaire vraag van Alexander de Roo (GroenLinks)
(21 januari 2004)
Betreft: EIB-lening aan Luchthaven Schiphol

Voor de financiering van de vijfde baan (Polderbaan) heeft Luchthaven Schiphol met succes een beroep gedaan op de Europese Investerings Bank voor een bedrag van 150 miljoen euro.
Vereniging Milieudefensie (Friends of the Earth Netherlands) stelt dat de lening werd goedgekeurd (15 februari 2002) vóórdat het vereiste milieu effecten rapport voor het gebruik van de Polderbaan was voltooid (11 maart 2002).

Volgens de publicatie Flying with Big Business: The European Investment Bank and the Aviation Industry (Friends of the Earth International en CEE Bankwatch Network, november 2003) heeft een soortgelijke gebeurtenis zich voorgedaan met de luchthaven van Sofia (Bulgarije), met dit verschil dat daar zelfs helemaal geen MER is uitgevoerd.

Op welk moment (datum) heeft de EIB de Europese Commissie geïnformeerd over haar voornemen een zachte lening te verstrekken aan Luchthaven Schiphol, en ging deze informatie vergezeld van een milieu effecten rapport dat openbaar kan worden gemaakt?

Is de Commissie met mij van mening dat de EIB eerst de resultaten van bovengenoemde MER had moeten afwachten alvorens de financiering goed te keuren en welke stappen denkt de Commissie te ondernemen in de richting van de EIB om deze zaak terug te draaien?

Hoe wil de Commissie opereren in de richting van de EIB om te voorkomen dat een dergelijke samenloop van omstandigheden weer kan plaats vinden?