Het is maar goed dat de onderhandelingen over de Europese Grondwet vrijdag 18 juni zijn afgerond, vindt GroenLinks. Dankzij de Europese Conventie kregen de regeringen de EU-Grondwet op een presenteerblaadje aangeboden. Negen maanden onderhandelen heeft meer stappen terug dan stappen vooruit opgeleverd.

“De koehandel in de Brusselse achterkamertjes had geen dag langer mogen duren. Dan was er van de door de Conventie voorgestelde verbeteringen in besluitvaardigheid, democratische controle, rechtsbescherming en transparantie niets overgebleven”, aldus GroenLinks-europarlementarier Joost Lagendijk.

Als stappen terug ten opzichte van het Conventie-voorstel ziet GroenLinks:
· de nieuwe formule voor de stemmenweging in de Raad van Ministers, die nauwelijks doorzichtiger is dan de formule uit het Verdrag van Nice;
· de aantasting van de rol van het Europees Parlement als begrotingsautoriteit en, op sommige beleidsterreinen zoals onderzoek, als medewetgever;
· de handhaving van het vetorecht over de meerjarenbegroting van de EU: omdat het veto evenzeer geldt voor netto-ontvangers als voor netto-betalers, wordt een betere besteding van de Europese fondsen ernstig belemmerd;
· de bepaling die beoogt het moeilijker te maken voor burgers en vreemdelingen om zich bij de rechter te beroepen op de sociale grondrechten uit het Grondrechtenhandvest.

Het kabinet-Balkenende heeft op de laatste drie punten een destructieve rol gespeeld. De Nederlandse regering is wel de laatste die mag klagen over de wijze waarop andere lidstaten hun eigen korte-termijnbelang hebben doorgedrukt, zoals bij het toezicht op de begrotingsdiscipline. Met haar politiek vandalisme heeft de regering dergelijk gedrag uitgelokt.

Het is voor GroenLinks onbegrijpelijk dat de regeringen het onderwerp 'toerisme' hebben toegevoegd aan de bevoegdheden van de EU. Vormt het subsidiëren van reclamespotjes voor Benidorm een zinvolle besteding van Europees geld? Hoe verhoudt zich deze uitbreiding van bevoegdheden tot het pleidooi voor Europese 'zelfbeperking' dat minister Bot begin juni hield?

Op initiatief van GroenLinks houdt Nederland een referendum over de Europese Grondwet. Leden, fracties en partijbestuur van GroenLinks zullen op zaterdag 26 juni in discussie gaan over het stemadvies dat GroenLinks geeft bij het referendum.

Meer info: dossier EU-Grondwet