Strik: ”De paniek en vele schijnoplossingen die in de aanloop naar deze top – onder andere door de Nederlandse regering – werden geopperd, zijn illustratief voor het huidige EU asiel- en migratiedebat. In plaats van toe te werken naar een eerlijk systeem waarbij de landen de verantwoordelijkheid delen, kiezen leiders om te investeren in grenshekken en een failliet stelsel in stand te houden, ten koste van de levens van mensen op de vlucht.”

Vooraf ging het veel over de vraag of EU geld beschikbaar zouden worden gemaakt voor de bouw van grenshekken. Dat zou voor het eerst in de geschiedenis van de EU zijn geweest. Deze discussie lijkt te zijn vermeden door de leiders, door toe te zeggen dat de EU alles rondom dit soort hekken financiert, waardoor landen geld beschikbaar kunnen houden voor de aanleg van de hekken zelf. “Dit is een nieuw dieptepunt in het EU-migratiebeleid”, aldus Strik. “Als vredesproject heeft de EU in het verleden juist gezorgd voor het neerhalen van hekken en het creëren van vrijheden. Nu draagt EU-geld bij aan precies het tegenovergestelde aan onze buitengrenzen.”

Verder werd op de top volledige steun uitgesproken voor het omstreden grensagentschap Frontex. Ook willen de leiders dat ‘alle mogelijke middelen’, waaronder ontwikkelingsgeld en handelsvoordelen voor arme landen, worden ingezet om migratie-samenwerking af te dwingen. “Met dit halsstarrig vasthouden aan dystopische Fort Europa-strategieën en het afwentelen van onze verantwoordelijkheid op mensen op de vlucht, brengt deze top niets anders dan holle schijnoplossingen. Terwijl het zo logisch is om de gezamenlijke verantwoordelijkheid voorop te stellen: asielzoekers die zich aan de buitengrenzen melden eerlijk verdelen over de EU landen en steun bieden aan de vluchtelingen die in arme, fragiele ontwikkelingslanden verblijven”, besluit Strik.