Het Europees Parlement is akkoord met strengere regels voor doorvoer van wapens in Europa. Kathalijne Buitenweg (GroenLinks) is trots op het voorstel van haar Duitse groene collega Gisela Kallenbach dat tot een betere controle op vuurwapens in Europa moet leiden.

Dankzij de inzet van de Groenen zal het aankopen en doorvoeren van wapens een stuk lastiger worden. "Door de huidige afwijkende wetgeving in de verschillende lidstaten kunnen malafide handelaren wapens ongestraft doorverkopen. Ook naar kopers in landen waar de wetgeving veel strikter is. Dat kan veranderen door alle vuurwapens in Europa te markeren en te registreren. Ook Nederland zal voor zo´n markering de nationale wet moeten aanpassen", aldus Buitenweg.

VN-protocol
Aanleiding voor nieuwe Europese afspraken is het protocol inzake wapens van de Verenigde Naties dat illegale wapenhandel moet bestrijden. Om aan het VN-protocol te voldoen dienen er veranderingen doorgevoerd te worden in de Europese regels voor de interne markt. Door de nu aangenomen aanpassingen kan men eindelijk een begin maken met effectieve controle op het doorvoeren van wapens. De aanpassingen zijn vooral slecht gevallen bij de Europese jacht- en schietsportverenigingen, die hemel en aarde hebben bewogen om de leden van het Europees Parlement op andere gedachten te brengen.

Wapenbezit groot probleem
Volgens Buitenweg is wapenbezit in Europa een groot probleem: "Finland kent 56 wapens per 100 inwoners. In de Verenigde Staten is dat weliswaar hoger (90 per 100), maar ook aan deze kant van de oceaan blijven vuurwapens wijdverbreid. Zo schijn je in Nederland redelijk gemakkelijk voor 1600 euro een AK 47 (Kalasjnikov) te kunnen kopen. Het is goed dat hieraan paal en perk wordt gesteld. Het recente drama in Finland, waarbij een jongen op school acht mensen heeft gedood, benadrukt dit nog eens te meer."

Zie ook: