Volgend jaar is Nederland voorzitter van de EU. Een uitstekende gelegenheid om het Vaticaan op haar verantwoordelijkheid bij de Hiv/Aids bestrijding te wijzen.

Nederland heeft een ambitieus programma om verdere verspreiding van Hiv/Aids tegen te gaan. Elke dag komen er 13.700 mensen met Aids bij. Wereldwijd zijn naar schatting al 42 miljoen mensen geïnfecteerd. 20 miljoen mensen zijn al aan de ziekte overleden. Het beschikbare budget voor de bestrijding van Aids (malaria en TBC) zal de komende regeerperiode terecht verdubbelen.

Vanuit Vaticaanstad lijkt een structurele campagne gevoerd te worden om desinformatie over Hiv/Aids preventie met behulp van condooms te verspreiden. Tragikomisch is de bewering van sommige Afrikaanse katholieke leiders dat condooms in het Hiv-virus gedrenkt zouden worden, of dat latexrubber poreus zou zijn. Terwijl er in Afrika bijvoorbeeld meer onderwijzers dood gaan aan de gevolgen van Aids dan er aan nieuw opgeleiden bijkomen. De Nederlandse Bisschop Muskens kwalificeert dergelijke uitspraken als ongenuanceerd.

Door condoom gebruik te ontmoedigen werkt het Vaticaan de bestrijding van deze pandemie tegen. De regering is al verschillende malen gevraagd om de Nuntius, als vertegenwoordiger van de Heilige Stoel, en daarmee de Paus, over deze kwestie ter verantwoording te roepen. De regering weigert dat op basis van technische argumenten als zou zij de Nuntius niet over kerkelijke aangelegenheden ter verantwoording kunnen roepen. Maar imams worden toch ook ter verantwoording geroepen?

Volgend jaar is Nederland voorzitter van de EU. Morgen praat de Tweede Kamer over het nieuwe beleid van de minister voor ontwikkelings-samenwerking. GroenLinks zal minister Van Ardenne oproepen om het EU-voorzitterschap te gebruiken om het averechtse beleid bij het Vaticaan aan de orde te stellen. Er moet een actieve lobby komen het HIV/AIDS-beleid van de Katholieke Kerk in een andere richting te duwen. Dit is temeer belangrijk omdat recent veel nieuwe kardinalen zijn benoemd en het Vaticaan binnenkort mogelijk voor de keuze van een nieuwe Paus staat.

Een kabinet dat hamert op 'waarden & normen' en de 'eigen verantwoordelijkheid' van maatschappelijke en dus ook kerkelijke organisaties moet deze uitdaging oppakken.

Farah Karimi