Volgens eurocommissaris Loyola de Palacio van Transport en Energie kan de EU niet zonder kernenergie. Om atoomenergie een nieuwe kans te geven wil zij het budget van Euratom fors verhogen, van 4 naar 6 miljard Euro. GroenLinks-europarlementariër Alexander de Roo verzet zich tegen de plannen om kernenergie vrij baan te geven.

De Commissie beweerde in mei dat atoomenergie noodzakelijk zou zijn vanwege de toename van het energieverbruik in de Unie, de ‘grote bijdrage’ die vanuit Europa aan de Kyoto-doelstelling geleverd moet worden en de groeiende afhankelijkheid van energie-importen. De Europese atoomindustrie rekent reeds op de ondersteuning van de Europese Commissie, zoals Lamoureux, directeur-generaal Energie en Transport, al eerder publiekelijk aankondigde.

Frankrijk en Finland
Alleen in Frankrijk en Finland wordt op grote schaal kernenergie geproduceerd en wordt de productie opgevoerd. In beide landen met veel overheidssubsidie. Denemarken, Ierland, Luxemburg, Portugal, Oostenrijk en Griekenland zijn kernenergievrij. In Groot-Brittannië is de nucleaire sector vrijwel failliet. Vier andere EU-lidstaten, België, Italië, Duitsland en Nederland, bouwen de kernenergieproductie af. Zweden en Spanje overwegen hetzelfde. De Roo. “Alleen Frankrijk en Finland weten van geen opgeven. Of de Europese Commissie met dit voorstel optreedt namens alle vijftien lidstaten valt dan ook te betwijfelen. In feite is kernenergie in de Europese Unie een gepasseerd station en met de voorliggende plannen wordt de klok vijftig jaar teruggezet."

Schijnheilig
De Roo, vice-voorzitter van de milieucommissie, is zeer ontstemd door het voorstel van eurocommissaris De Palacio: "De eurocommissaris zegt schijnheilig dat het voor het ontmantelen van oude centrales in Oost-Europa is. In werkelijkheid wordt een tweede kerncentrale (Cernavode 2) van Canadese makelij in Roemenië te financieren."
Naast principiële bezwaren tegen kernenergie, laat staan subsidiëring hiervan, is De Roo ervan overtuigd dat dit tot valse concurrentie leidt. "Gezien de liberalisering van energiemarkt, die op aandrang van diezelfde Europese Commissie is ingezet, is subsidiering ongepast. Alleen de kernenergieproducerende landen hebben dus baat bij dit voorstel.”

Wanhoopsdaad
Zonder ook maar enig zicht op de oplossing voor radioactieve afvalstoffen te geven, gaat de Europese Commissie de confrontatie met een deel van de lidstaten, het Europees Parlement en de publieke opinie aan. De Roo: "Dat lijkt moedig, maar kan alleen maar uitgelegd worden als een onverantwoorde wanhoopsdaad." De Groenen/EVA-fractie, waar GroenLinks deel van uitmaakt, pleit voor ontmanteling van Euratom (met als enige taak de ontmanteling van kerncentrales en de zorg voor het radioactieve afval) en overheveling van financiële middelen naar een nieuw op te zetten Agentschap voor Duurzame Energie.