Dinsdag 17 juni ondervroeg de begrotingscontrole commissie van het Europees Parlement de eurocommissarissen Michaele Schreyer, Pedro Solbes en Neil Kinnock over het mismanagement en mogelijk fraude bij het Europese Bureau voor Statistiek, Eurostat. De Groene Fractie stelde eind mei al schriftelijke vragen aan de Europese Commissie over de gang van zaken.

De woordvoerder van de Groene Fractie, waar GroenLinks deel van uitmaakt, in dit dossier, Heide Rühle verklaarde na afloop van de bijeenkomst dat de hoorzitting twee zaken duidelijk had gemaakt: ten eerste vatten de verantwoordelijke Commissarissen de zaak Eurostat inmiddels zeer ernstig op, ten tweede functionerende de informatiestromen over fraudezaken binnen de Europese Commissie voor een gedeelte nog steeds schrikbarend slecht.

Sinds de schandalen rond de Europese Commissie ten tijde van voorzitter Santer werden de interne vroege waarschuwingssystemen verbeterd en werd het zeer actieve fraude-bestrijdingsbureau OLAF opgericht. "Toch is doorslaggevende informatie over vermoedelijke fraudegevallen rond Eurostat niet bij de eurocommissarissen terechtgekomen", aldus Rühle.

De voor Eurostat verantwoordelijke eurocommissaris Pedro Solbes moest dinsdag toegeven dat "de problemen groter zijn dan eerst werd aangenomen". Rühle: "Het kan niet zo zijn dat - zoals vandaag bleek - de heer Solbes wel de precieze hoogte van de betalingen van Eurostat aan de verdachte firma Planistat kent, maar niet weet hoeveel contracten er afgesloten zijn of dat mevrouw Schreyer niet door de topambtenaren van haar departement over de uitkomsten van de interne controle geïnformeerd wordt. Zo kan het niet verder. Het is ook moeilijk te begrijpen dat Eurostat respectievelijk de Europese Commissie tot nu toe kennelijk niet in geslaagd is de contracten op te zeggen met firma's waarvan al jaren bekend is dat de opdrachten alleen op basis van foutieve gegevens aan hen gegund waren."

Pijnlijke lacunes in de informatievoorziening - zoals in de zaak van Eurostat - moeten verhinderd worden. Daarom moet voorkomen worden dat het ambtenarenapparaat een oncontroleerbaar eigen leventje leidt. Alleen dan kunnen de Eurpopese Commissarissen hun politieke verantwoordelijkheid bij fraudezaken volledig waarmaken.

Over de zaak zelf - namelijk de mogelijke criminele handelingen rond Eurostat- verschafte de hoorzitting dinsdag 17 juni onvoldoende duidelijkheid, vond Rühle. "De Groene fractie verwacht derhalve van alle drie de betrokken eurocommissarissen een duidelijke schriftelijke beantwoording van alle gestelde vragen en vraagt hen dringend de door hen dinsdag zelf aangegane verplichting om opheldering te verschaffen over alle onregelmatigheden na te komen. Wij vinden de instelling van een werkgroep voor de opheldering van de gang van zaken bij Eurostat een goede zaak, maar verzoeken de Commissarissen dringend de bevindingen van die werkgroep niet pas in oktober te presenteren", aldus Rühle.