De Turkse openbare aanklager heeft de Koerdische partij Hadep beschuldigd van separatisme. Dit kan tot een verbod van de partij leiden. Een ad-hoc delegatie, met GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk als voorzitter, bezocht half mei Turkije en nam duidelijk stelling. Lagendijk: “Een verbod van Hadep zou een stap terug betekenen voor de Turkse democratische ontwikkeling.”

De delegatie van europarlementariërs was vier dagen in Turkije. Zij spaken met de Turkse autoriteiten ter plekke, vertegenwoordigers van de Koerdische politieke partij Hadep en Turkse mensenrechtenorganisaties in Diyarbakir, Bingöl en Ankara. Het Turkse ministerie van Justitie zegde een ontmoeting met de delegatie op het laatste moment helaas af.

PKK

HADEP wordt door de Turkse autoriteiten beschouwd als een verlengstuk van de PKK die in Turkije nog steeds voor een terroristische afscheidingsbeweging doorgaat. De delegatie van europarlementariërs onderstreepte echter dat Hadep een autonome, vreedzame, politieke organisatie is. Ondanks het bestaan van contacten tussen Hadep-leden en PKK-sympathisanten bestaat er volgens de delegatie geen organisatorische of politieke link tussen de politieke leiding van Hadep en de partij als zodanig enerzijds en de PKK anderzijds. Lagendijk: “Hadep is niet uit op afscheiding van Zuid-Oost Turkije, maar pleit voor gelijke rechten van minderheden in het algemeen en Koerden in het bijzonder. Zo pleiten zij voor het recht op het gebruik van de eigen taal, ook op radio en tv, Koerdische les op school, het recht op Koerdische naamgeving (van kinderen) en het recht Koerdische muziek te beluisteren. Een verbod zou de separatistische en extremistische krachten onder de Koerden alleen maar versterken.”

Keuze

Vlak voor de komst van de ad-hoc delegatie nam het Europees Parlement een resolutie aan die aandrong op seponeren van de aanklacht tegen HADEP. Het Europese Hof sprak zich niet lang daarna negatief uit over het verbieden van de politieke partij Hep in 1992. HEP is de voorganger van Hadep. Lagendijk: “Het proces tegen Hadep is exemplarisch voor de keuze waar Turkije voor staat. Óf het land kiest voor pluralisme, het democratisch proces en vrijheid van meningsuiting, óf het blijft deze principes ondergeschikt maken aan een dogmatische opvatting van staatsveiligheid.”