Europa gaat een limiet stellen aan de CO2-uitstoot van auto’s. Dat klinkt op het eerste gezicht als winst voor het milieu, maar helaas schieten de eisen zwaar tekort. Kathalijne Buitenweg (GroenLinks) is teleurgesteld dat de slakken het Europese autobeleid dicteren.

"Vanaf 2015 mogen nieuwe auto´s gemiddeld niet meer dan 130 gram CO2 per kilometer uitstoten. Dat is een vermindering van ongeveer 30 gram ten opzichte van het huidige gemiddelde. Dat spraken onderhandelaars van het Europees Parlement en de Europese milieuministers deze week af. De Europese Commissie stelde aanvankelijk voor om die norm al vanaf 2012 te laten gelden," aldus Buitenweg.

Boetes te laag
De boetes voor autofabrikanten die de norm overtreden zijn bovendien veel te laag. De eerste vier jaar betekent dat zelfs dat er totaal geen stimulans is om aan de norm te gaan voldoen. Officieel gaan de CO2-eisen weliswaar vanaf 2015 in, maar in de praktijk dreigen er pas vanaf 2019 sancties.

De techniek staat voor niets
Technisch is er heel veel mogelijk. Met bestaande technieken kunnen al auto´s geproduceerd worden met een CO2-uitstoot van 40 gram per kilometer. Door een strenge norm voor alle auto’s te stellen beloon je de koplopers die investeren in innovatie.

Buitenweg: "Ik begin me langzamerhand wel zorgen te maken. We praten op het moment heel veel over klimaatverandering, maar de noodzakelijke maatregelen blijven grotendeels uit. Een meerderheid van mijn collega-politici krijgt keer op keer weer zwakke knieën als de finish in zicht is."

En de rest van het klimaat- en energiepakket?
De auto´s zijn slechts een onderdeel van het bredere pakket aan klimaat- en energiemaatregelen waarover het Europees Parlement en de lidstaten snel een akkoord moeten bereiken.

Buitenweg: "Europa kiest nog te veel voor het ontzien van de grote vervuilers. Als het akkoord over de auto’s een voorbode is voor de uitkomst van de rest van het pakket, dan ziet het er somber uit. Maar het kan nog steeds. Laten we bij het aanpakken van de klimaatcrisis hetzelfde lef aan de dag leggen als dat we doen bij de kredietcrisis."

Internationale klimaatonderhandelingen in Poznan
Deze en volgende week vinden in het Poolse Poznan de onderhandelingen plaats over een nieuw internationaal klimaatakkoord.

Buitenweg: "In Poznan gaan we hopelijk spijkers met koppen slaan, zodat we in 2009 in Kopenhagen tot een ambitieus klimaatakkoord kunnen komen, dat het Kyoto-Protocol moet opvolgen. Europa moet daarin een voortrekkersrol vervullen. Door sterke, groene voorstellen op tafel te leggen. Maar dan moeten we de komende dagen eerst in eigen huis nog wat mensen overtuigen."

Kees Vendrik (Tweede Kamerlid voor GroenLinks) en Niels van den Berge (milieumedewerker voor GroenLinks in het Europees Parlement) gaan volgende week naar Poznan. Zij zullen regelmatig verslag doen op deze website over de onderhandelingen.