Deze week stemde het Europarlement over voorstellen om de Europese scheepvaart veiliger te maken. Als het aan het parlement ligt, kan men probleemschepen voortaan definitief weren uit Europese havens. Volgens Joost Lagendijk is dat belangrijk om de veiligheid te kunnen garanderen.

"Oude, onveilige barrels moeten we de toegang tot onze havens kunnen ontzeggen. Schepen moeten nu al aan hoge Europese veiligheidsstandaarden voldoen. Dat is een goede zaak, maar we moeten er wel voor zorgen dat die regels ook nageleefd worden," aldus Lagendijk.

Controles
Europarlementariers pleitten ook voor strengere controles. De inspecties moeten sterker gericht zijn op de zogenaamde probleemschepen. In 1999 en 2002 hebben we gezien wat er kan gebeuren als er onveilige schepen in Europese wateren varen.

"Sindsdien is de wetgeving voor schepen wel flink verbeterd. Nu al doen we veel meer om scheepsrampen, zoals in 1999 met de Erika en in 2002 met de Prestige, te voorkomen. Nu moeten we er nog voor zorgen dat er niemand meer tussendoor kan glippen. Daarom is besloten dat alle schepen regelmatig gecontroleerd moeten worden. "

Schip in nood
Het Europarlement nam daarnaast ook voorstellen aan, die ervoor moeten zorgen dat een schip in nood altijd opvang krijgt in een haven in de buurt. Daarnaast moeten de kapitein en zijn bemanning beter beschermd worden tegen onterechte vervolging.

"Nu komt het nog voor dat bemanningsleden verantwoordelijk worden gesteld voor ongevallen waar zij niets aan kunnen doen. Dat is oneerlijk. Bovendien werken kapiteins van schepen uit angst voor vervolging niet altijd voldoende mee aan het voorkomen van een ramp op het moment dat er iets misgaat. De veiligheid van de sscheepvaart zal toenemen als we onterechte vervolging van bemanningsleden voorkomen", aldus Lagendijk.