GroenLinks-europarlementariër Theo Bouwman is teleurgesteld en vindt het onvoorstelbaar dat, na de ervaringen in Engeland en Nederland met privatisering en liberalisering van de spoorwegen, er een meerderheid van het Europees Parlement is die ondoordachte liberalisering van personenvervoer per spoor steunt.
hoe stemden de Nederlandse euro's?
Het Europees Parlement stemde vandaag, dinsdag 14 januari 2003, over het voorstel van de Europese Commissie voor verder liberaliseren van het goederenvervoer per spoor in Europa. Onder aanvoering van de Duitse christen-democraat Jarzembowski werd voorgesteld om ook het personenvervoer op het spoor te liberaliseren.
Personenvervoer
Een meerderheid van de europarlementariërs stemde voor het amendement van Jarzembowski en dus voor liberalisering van de markt van de spoorreizigers. "Het is verbijsterend te zien dat de rampzalige ervaringen in Engeland en Nederland met verzelfstandiging en privatisering van het personenvervoer per spoor, geheel aan de liberale en christen-democratische marktfundamentalisten voorbij gaat. Zelfs new labour socialisten blijken nog steeds in dit liberaliseringsprookje te geloven, aldus Bouwman.
Zalm spoor bijster
Zelfs VVD-leider Gerrit Zalm gaf een dag eerder, maandag 13 januari, tijdens het SBS-televisieprogramma Ben jij mijn stem waard toe dat de splitsing van NS en spoorbeheer ProRail, een eerste stap naar verzelfstandiging, fout was geweest en teruggedraaid diende te worden. Bouwman is verbijsterd: "Terwijl de Nederlandse markt-fundamententalist Zalm toegeeft dat de verzelfstandiging van de Nederlandse Spoorwegen fout was, besluit een meerderheid van het Europees Parlement, waaronder de gehele VVD-fractie, dat niet alleen goederenvervoer maar ook reizigersvervoer per spoor in Europa in fasen geliberaliseerd moet worden. Onbegrijpelijk en onverantwoord.
Goederenvervoer
Bouwman is voorstander van liberalisering van het goederenvervoer als dat bijdraagt tot een duurzamer transport van goederen. Bouwman: Bij goederen is vraag en aanbod gemakkelijk op elkaar af te stemmen. Als er geen trein vraag is, dan rijdt er geen trein. Dat is voor beide partijen geen probleem. Daarom zou de vrije markt bij goederenvervoer per spoor wel kunnen werken.
Algemeen belang
Bij personenvervoer is dat een heel ander verhaal vindt Bouwman. Personenvervoer is een dienst van algemeen belang, daarbij spelen meer zaken een rol dan alleen de economische afweging zoals bij een geprivatiseerd bedrijf het geval is. Bouwman: Economisch onrendabele lijnen kunnen uit maatschappelijk oogpunt wel degelijk noodzakelijk zijn, zo ook het rijden op oncourante tijden. Diensten van algemeen belang, zoals personenvervoer, moet je volgens GroenLinks dan ook niet privatiseren.
Hoe stemden de Nederlandse euro's?
Van de Nederlandse europarlementariërs stemden de VVD, D66, CDA en de PvdA vóór liberalisering van het personenvervoer per spoor. GroenLinks en de SP stemden tegen liberalisering.