Het Europees Parlement denkt dat de integratietoets, die niet-Europese kinderen moeten afleggen bij gezinshereniging, strijdig is met het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens (EVRM). Dinsdag 2 december besloot het Europees Parlement, op initiatief van GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg, de EU-justitieministers voor het Europese Hof van Justitie te dagen.

Sinterklaas Kapoentje
In de richtlijn ‘Gezinshereniging’ staat dat lidstaten kinderen vanaf twaalf jaar aan een integratietest mogen ontwerpen om te bepalen of ze herenigd mogen worden met hun ouders. Dit is op aandringen van Nederland (toenmalig minister Nawijn) in die richtlijn gekomen. Buitenweg: “Ik kan me weinig voorstellen bij een integratietoets voor een twaalfjarige die nooit in Nederland is geweest. Hoe kan een kind dat bijvoorbeeld is opgegroeid in een Anatolisch dorp kennis nemen van de Nederlandse samenleving? Hoeveel fouten mag een kind maken bij het zingen van Sinterklaas Kapoentje? Is enkel kind zijn van je ouders niet voldoende om naar je ouders te mogen terugkeren?"

Naar 't Hof
Het Europees Parlement wil dat het Europese Hof de bepaling over de integratietest voor kinderen vernietigt. Dinsdag 2 december stemde juridische commissie van het Europees Parlement unaniem in met het voorstel om een rechtszaak aan te spannen bij het Europese Hof van Justitie. Het is nu officieel aan de voorzitter van het Europees Parlememt, Pat Cox, om dit verzoek in te dienen bij het Hof. Buitenweg: "Ik ben uitermate verheugd dat de Europese regeringen nu worden teruggefloten. Het zal blijken dat deze bepaling niet houdbaar is als het Europese Hof hem toetst aan het EVRM.”